Produkter för transport

New content item

Förbered din fordonspark för framtiden.

Frankrike: Express Marée

france web1

Företaget Express Marée, som grundades 1948 och är baserat i franska Lézignan-Corbières, ingår i STEF-koncernen och är specialiserat på transport och logistik för fisk- och skaldjursprodukter både i och utanför Frankrike. Teknikchefen Philippe Barbier beskriver sina erfarenheter av ContiPressureCheck™ och ContiConnect™ i ett företag med livsmedelsindustrins extremt pressade tidsscheman.

 

Med 140 fordon och 250 chaufförer lastar Express Marée fisk och skaldjur i hamnarna i Brittany och Pas-de-Calais. Sedan paketeras varorna och levereras till företagets plattformar i Bordeaux, Lézignan och Toulouse. Därefter transporteras de till olika specialiserade branschaktörer (fiskhandlare och fiskdiskar i medelstora och stora matbutiker).

 

”Som specialister på kyltransport omfattas vi av hårda leveranskrav. När fisken har hämtats upp ur vattnet har vi högst 24 timmar på oss att leverera de packade varorna till respektive plattform”, förklarar Philippe Barbier, teknikchef på Express Marée. För att optimera däckhanteringen har transportföretaget valt att montera Continentals långdistansdäck från Conti EcoPlus-serien på alla sina fordon. Dessa däck har ContiPressureCheck™, det digitala systemet för övervakning av däcktryck och däcktemperatur.

 

”2016, när vi inte hade någon teknisk fordonsövervakning, tittade vi på alla olika lösningar på marknaden. Väldigt snabbt intresserade vi oss för Continentals lösningar. Vi valde en produkt som ger ’bränsleeffektiva’ däck i kombination med ContiPressureCheck™ och ContiConnect™, en lösning som redan var i drift. Det huvudsakliga målet var att förbättra säkerheten för förarna, i andra hand att öka servicekvaliteten och vårt koldioxidavtryck. Däcken levererades med förinstallerade sensorer, och stommarna monterades av vår Scania-återförsäljare. I slutet av 2017 hade 80 % av våra fordon denna typ av däck och antalet reparationer på grund av haverier sjönk snabbt till hälften. Vi hoppas kunna reducera denna siffra ytterligare före utgången av 2018, när hela fordonsparken har försetts med sensorer” tillägger Philippe Barbier.

Implementeringen av Continentals lösningar för förebyggande av däckrelaterade incidenter och oförutsedda stillestånd kombinerades med insatser för att öka chaufförernas kunskaper. Insatserna fokuserade på avläsning av ContiPressureCheck™-data på skärmen i förarhytten, däcktryckets betydelse och vad man ska göra vid en eventuell tryckvarning. Continental avrundade utbildningen med genomgång av bästa praxis. Ett genuint partnerskap upprättades mellan företaget och Continental, och ett av målen med detta var att få chaufförer att vilja jobba för Express Marée på grund av de goda arbetsförhållandena.

germany_banner-zitat-zerhusen
france web2

Det andra steget, som redan har genomförts på huvudkontoret i Lézignan, var att installera en yard reader som automatiskt sammanställer alla däckdata när fordonen passerar transportföretagets anläggningar. Informationen överförs via sensorerna i däcken och är sedan åtkomlig för fordonschefen på den webbaserade ContiConnect™-portalen.


På denna digitala plattform kan ledningen omedelbart se vilket skick varje bil befinner sig i, ta tag i akuta problem på en gång och planera löpande fordonsunderhåll tack vare de specifika rapporter som kan genereras och delas med leverantören.


Plattformen kan också skicka automatiska e-postmeddelanden och sms till olika aktörer (drift, däckservice etc.) så att de kan agera omedelbart vid eventuella allvarliga däcktrycks- eller temperaturavvikelser.

 

Tack vare däckuppdateringen, installationen av ContiPressureCheck™ och den efterföljande installationen av yard readern kan Express Marée nu optimera användningen av sin fordonspark.


Express Marée har upplevt följande fördelar jämfört med 2015:

  • Betydligt färre däckhaverier
  • Lägre reparationsrelaterade kostnader
  • Mindre utsläpp av föroreningar
  • Lägre bränsleförbrukning
  • Däcktrycket är nu helt optimerat och därmed förbättras däckets prestanda och livslängd samtidigt som säkerheten ökar.

”Vårt partnerskap med Express Marée ligger i linje med den kvalitetsledningspolicy som företaget har antagit, i synnerhet efter ISO 9001-certifieringen 2013” konstaterar Stéphane Guyonnet, kundansvarig på Continental. ”Vår kund strävar ständigt efter att förbättra sina transportmetoder. Continentals tekniska lösningar hjälper dem att nå sitt mål och överensstämmer med företagets CSR-policy (socialt ansvarstagande).”