Winter Stage Birdview

Möt vintern med tillförsikt.

Continental Vinterdäck. I en klass för sig.

Det finns flera alternativ att välja mellan om du vill vinterutrusta en lastbil eller buss – men i praktiken finns det bara ett rimligt val.

Utvecklingen av Continental Scandinavia-vinterdäcken bygger på mångårig erfarenhet och praktisk kunskap som vi har fått genom att använda de här däcken i de skandinaviska länderna. De ger maximalt grepp och dragkraft på alla vinterunderlag samtidigt som de ger en överlägsen bränsleekonomi, lång livslängd och sänkta underhållskostnader.


M+S däck eller vinterdäck är obligatoriska i de flesta europeiska länder. Continentals däck uppfyller – och till och med överträffar – alla regionala däckreglementen – från långa motorvägstransporter som sträcker sig över vägarna i flera europeiska länder till korta regionala transporter.

M+S Symbol

M+S (lera (M) + snö (S))

Däck märkta med M+S (lera (M)+snö (S)) ger ett mönster eller en struktur som är designad för att ge prestanda som överstiger den hos ett standarddäck i snöiga förhållanden. M+S märkningen omfattas inte av något specifikt testförfarande.

3PMSF Symbol

3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake)

Däck märkta med 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) levererar vinterprestanda som är lagligt certifierad. Dessa däck måste klara ett test på en snötäckt väg och ge minst 25 % bättre grepp än ett referensdäck av standardtyp.

Continental Winter Tire Snowflake

Continental vinterdäck – svårslaget på vägarna.

Continental Scandinavia-vinterdäcken vinner enkelt över M+S däck och överträffar med stor marginal kraven som ställs för 3PMSF-symbolen (Three-Peak Mountain Snowflake).

Start
braking-distance-image

Continental Scandinavia vs. Standard M+S däck – Kortare bromssträcka

Testscenario: Maximal inbromsning från 50 km/h till stillastående.

Få bästa möjliga kontakt mellan fordonet och vägbanan – oavsett om vägbanan är snöig, isig, blöt eller torr. För att illustrera vilken fördel Continental ger dig kan vi testa den här prestandanivån på vägarna.

Start
acceleration-image

Continental Scandinavia vs. Standard M+S däck – Snabbare acceleration

Testscenario: Acceleration upp till 50 km/h på en snöig väg.

Håll alltid kursen – med bra väggrepp och trygga köregenskaper. Det utmärkta greppet hos Continentals vinterdäck möjliggör följsam körning med snabbare acceleration och mindre slirningstendenser.

Med vintern i ett järngrepp.

När vinterkylan verkligen biter, då biter de här däcken tillbaka. Tack vare den avancerade sajpningstekniken, designen och det specifika däckmönstret biter sig däcket bokstavligen fast i snöiga ytor utan att det inverkar på däckets hållbarhet, för ökad livslängd.

Advanced siping technology - Winter Tires

På vintern finns det inget som är viktigare än bra väggrepp. Continental vinterdäck uppnår detta med en smart kombination av olika sajpningstyper. Ficksajpningar, 3D-sajpningar och sajpningar för specialgrepp fungerar i en enda stor synergi. Eftersom i synnerhet ficksajpningar och 3D-sajpningar också kännetecknas av utmärkt mönsterstyvhet, är däckets livslängd fortfarande lång och bränsleförbrukningen låg.

rib-design-image

Continental vinterdäck ger säkerhet genom optimalt grepp. Längsgående och laterala spår med hög densitet gör att däcket ger ett stadigt grepp mot markytan. Denna effekt förstärks ytterligare av de många sajpningarna.

nano-interlocking-image

På vintervägar är målet inte bara att undvika hjulspinn, utan även microslip, dvs. när enskilda block förlorar kontakten med underlaget. Continentals gummiblandningar minimerar denna effekt eftersom de gör att däcket bibehåller sin höga flexibilitet och greppet samtidigt som de säkerställer hög slitstyrka.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.