#Vinter

Att testa vinterdäck

Continentals testkriterier för vinterdäck

Vad ingår i Contintentals test av vinterdäck?

  • Omfattande forskning och utveckling i framkant
  • Däcktester på våta, snö- och istäckta och torra ytor
  • Continental testar sina däck på olika platser inklusive Tyskland och snötäckta delar av Sverige

När du ska välja nya vinterdäck till ditt fordon finns otaliga alternativ. Du behöver besluta dig för om du ska välja vinter- eller året-runt däck. När du gjort det valet kommer du fortfarande att stå inför ett brett utbud av däckmodeller med olika funktioner. Eftersom hjulen är den enda delen av bilen som har direktkontakt med marken är det viktigt att däcken är säkra, pålitliga och fungerar bra - särskilt om du bor i en region med extrema förhållanden som snö och is. Ett sätt att ta reda på om vinterdäcken eller året-runt däcken håller hög kvalitet är att läsa oberoende testresultat. Men innan våra vinterdäck hamnar i tidningarnas tester gör vi våra egna tester. Vi undersöker hur våra däck presterar på olika underlag, bland annat på snö och is. Läs vidare om Contintentals forskning, utveckling och däcktestning!

Forskning och utveckling

Att utveckla ett nytt däck innebär att testa material, föreningar, förstärkningar och olika däckmönster längs vägen. Vi använder självklart vår gedigna kunskap och erfarenhet när vi utvecklar nya däck, men vi gör även nya försök och introducerar banbrytande innovationer. Med simuleringar kan vi se hur ett däck vi tagit fram reagerar vid acceleration och vid inbromsning på is eller snö. När alla simuleringar har utvärderats skapas de prototyper som möjliggör för våra ingenjörer att undersöka och testa riktiga däck.

Däcktester

När våra däck befinner sig i forsknings- och utvecklingsstadiet kommer vi att genomföra flera tester för att säkerställa att säkerheten och prestandan hos ett nytt däck är av hög kvalitet. Givetvis måste tester av däck för vinterväglag genomföras i vinterförhållanden såsom istäckt asfalt, våta ytor och snö. När vi testar däck på olika slags vinterunderlag är säkerheten vår allra främsta prioritet. Men vi tar även andra aspekter som hantering av fordonet, körkomforten och däckens däckhållbarhet i beaktande.

  • Vått underlag
    På våta vägar ökar ofta bromssträckan samtidigt som greppet minskar. Vi testar våra däck på artificiellt bevattnade raksträckor. Vi testar att accelerera genom vattenbassänger för att testa vattenplaningsprestanda, och vi testar kurvtagning på våta ytor. Allt för att uppnå kortast möjliga bromssträcka och ett maximalt grepp.
  • Snötäckta ytor
    Dragkraft, grepp, bromskontroll och acceleration äventyras ofta på snötäckta vägar, vilket innebär att vi måste mäta dessa körförhållanden på snötäckta banor för att se hur däcken presterar.
  • Istäckta ytor
    För att testa körprestanda på is och snö genomför vi broms-, grepp- och dragtester i låga hastigheter. Vi gör detta på artificiellt islagda testbanor som är utrustade med sensorer. Det gör vi för att kunna mäta exakt hur långt fordonet svänger av i varje scenario.

Var utförs vintertesterna?

Continental genomför vinterdäckstester på flera orter, från Tyskland till Sverige. Contidroms testbana har varit i bruk sedan 1967 och mer än 1,3 miljoner däck har testats på höghastighetsbanan. Testbanans läge är perfekt, bara en kort bilresa från Continentals huvudkontor i Hannover. Lika nära ligger inte våra nordligaste testbanor vid Polcirkeln i Arvidjaur, Lappland. Där kan temperaturen sjunka ner till -30°C.

Hur bra presterar Continentals däck i testerna?

Vi själva kan med säkerhet intyga hur bra Continental vinterdäck fungerar. Men vad tycker externa parter? De här två senaste testresultaten för två Continental vinterdäck är ett bra exempel på en allmän trend som vi är mycket stolta över: 78 procent av våra produkter får högsta betyg i däcktester!

Däcktester och testvinster Sverige

Front view of Winter Contact TS 860S on a black car.

Relaterat innehåll




Hitta återförsäljare