Det är sannolikt att du redan kör en bil som har komponenter från Continental. Europeiska biltillverkare litar på våra produkter till den grad att de använder Continental-däck på var tredje ny bil för fler än 800 modeller. Detta gör oss till biltillverkarnas förstahandsval och innebär att vi ligger flera steg före alla våra konkurrenter. Oavsett vilket märke din nya bil har, om du byter ut en liten bil till en minibuss eller äntligen får din drömbil levererad, vet tillverkarna att: Continental-däck alltid ger en tillförlitlig säkerhet.
Att komma hit har inte varit enkelt: det tar i genomsnitt fyra år från utvecklingen av ett koncept fram till att ett av våra däck monteras på en ny bil producerad av en internationell tillverkare. Under den här perioden utvecklar vi ett däck som är bäst lämpat för bilmodellen och marknaden där den lanseras, och utsätter det sedan för ungefär 100 interna tester. Bilköparna vill i slutändan ha däck av högsta kvalitet och, framför allt, högsta möjliga säkerhet som håller så länge som möjligt och gör att de kan utnyttja sin nya bil under en lång tid.
Om du tittar på en modern bil ser du ett perfekt integrerat koncept, inklusive däcken. De rätta däcken ser till att prestandan bilen har på pappret faktiskt överförs till vägen. Att godkännas som originaldäcksleverantör av biltillverkare är ett bevis på produktens exceptionella kvalitet. Med tanke på de ständigt ökande kraven på nya bilmodeller och den ohejdbara tekniska utvecklingen står dock utvecklarna inför allt större utmaningar, vilka – för att komplicera saker och ting – även kan variera mellan länder och tillverkare. Ulrich Mertin, vice vd för Key Account Management EMEA Business Unit OE PLT Tires på Continental, förklarar vikten av och utmaningarna med utveckling av originaldäck.
Låt mig säga så här: när vi tar emot en förfrågan har vi vanligtvis mellan tre och fyra år på oss att utveckla det perfekta däcket för en ny bilmodell. Men just nu har vi till exempel förfrågningar om projekt som måste bli klara inom två år. Dessa långa tidsramar ger oss chansen att uppfylla kraven på ett tillfredsställande sätt. I bästa fall är vi dock även delaktiga i konceptstadiet när en ny bil utvecklas. Och även om det kanske inte är normen händer det ibland.
Det skiljer sig åt från land till land och från biltillverkare till biltillverkare. Generellt sett är huvudkraven främst kopplade till säkerhet och en minskning av rullmotståndet, bullernivåerna i kabinen samt yttre buller – allt utan att kompromissa med säkerheten. Kraven ändras också med tiden, särskilt när nya tekniker tillkommer. Under åttiotalet hade exempelvis rullmotståndet och bränsleförbrukningen en relativt underordnad roll, men det har förändrats i grunden i och med ökningen av (och kraven på) eldrivna transporter. Kort och gott är det vårt uppdrag att tänja på gränserna i alla riktningar.
Vi genomför otaliga tester i slutet av utvecklingsprocessen, först i labbet och sedan ute på banan. Originaldäck utsätts för särskilt omfattande tester. Målet är att överträffa våra prestandamål, vare sig det gäller buller, inbromsning eller rullmotstånd. Tester i labbmiljö efterföljs av testkörningar under verkliga förhållanden på våra testbanor. Varje team har sina egna testförare som hanterar denna uppgift och utvärderar om ett nyutvecklat däck även fungerar bra ute på vägen.
Ska du skaffa ny bil? Originalutrustningsdäck spelar en viktig roll när ett fordons önskade komfort och prestanda ska uppnås, och påverkar i högsta grad förarens totala nöjdhet med fordonet. Viktigast av allt är att de garanterar att du och din familj är säkra under era resor.