Extrema tävlingar under extrema förhållanden innebär att extrema fordon behövs. För Extreme E kommer alla deltagare att köra en helt elektrisk SUV och använda samma uppsättning standardiserad utrustning.
Extreme E: s helelektriska SUV, kallad Odyssey 21, avslöjades för första gången på Goodwood Festival of Speed 2019. Vid avslöjandet lanserades våra däck konstruerade för det extrema och vår Extreme E-testförare Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade chansen för att köra Odyssey 21 på den världsberömda bergsklättringen vid Goodwood.
Precis som en traditionell race-serie designar och konstruerar Spark Racing Technology en gemensam ram med stränga specifikationsdelar. De överlämnar sedan det godkända chassit till varje team, som sedan är fria att testa och bygga ett anpassat drivverk och karosseri på denna plattform.
De områden som är berättigade till individuell teamutveckling är motor, växelriktare och utvalda delar av det yttre karosseriet (t.ex. motorkåpan, sidokjol, ljus, främre och bakre stötfångare).
Batterierna kommer att vara kompatibla med Formel E-specifikationer och ger en maximal effekt på 470 kW (motsvarande cirka 630 hk). Men detta nya batteri är speciellt anpassat för tävlingen i terrängkörning, gjord för att motstå extrema miljöer, vägförhållanden och terrängen.
The Extreme E car Odyssey 21 in action.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky and the Hansen brothers enjoying the car testing in France.
Test days are the best days at the race track in France.
Continental tires as its best at the test track in France.
Saudi dunes? No problem for our tires engineered for the extreme.
The 470kw all electric SUV Odyssey 21 enjoys the curves in France.
Vi tillhandahåller skräddarsydda däck och däckteknologi för samarbetet med Extreme E. En arbetsgrupp av ingenjörer och produktchefer arbetar kontinuerligt med att testa och optimera däcken till Odyssey 21. Våra däck kommer att leverera det nödvändiga greppet till de olika extrema ytorna - Senegals kuster, Saudiarabiens och Namibiens öknar, Grönlands arktiska landskap och den tropiska regnskogen i Amazonas.
Vi bidrar ner än bara våra däck: Vår ContiConnectTM technology gör det möjligt för tävlingsförare och lag att övervaka deras däckinformation i realtid. Systemet mäter däckinformation som däcktryck, slitbanedjup och temperatur via sensorer i däcken och överför den i realtid till teamet och föraren. Detta gör att laget kan göra justeringar och ändra sin tävlingsstrategi vid behov.