The Extreme E car driving in the desert at Dakar Rally.

Upptäck Extreme E bilen

Upptäck Extreme E bilen Odyssey 21

Extrema tävlingar under extrema förhållanden innebär att extrema fordon behövs. För Extreme E kommer alla deltagare att köra en helt elektrisk SUV och använda samma uppsättning standardiserad utrustning.


Extreme E: s helelektriska SUV, kallad Odyssey 21, avslöjades för första gången på Goodwood Festival of Speed ​​2019. Vid avslöjandet lanserades våra däck konstruerade för det extrema och vår Extreme E-testförare Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade chansen för att köra Odyssey 21 på den världsberömda bergsklättringen vid Goodwood.


Start
 

Bevittna avslöjandet av Extreme E SUV och dess unika Continental däck på Goodwood Festival of Speed.


It´s a beast!

Mikaela Åhlin-Kottulinsky at the car reveal, Goodwood Festival 2019

Impressive car - impressive data

0
Kw max. power. That means 544hp
0
Seconds. Acceleration from 0 to 100 kmh
0
kmh. Max. speed

Vi vill inte hålla den imponerande informationen om bilen, som har utvecklats för extrema förhållanden:

  • Max. Vridmoment 920 nm
  • Total längd 4.401 m
  • Total bredd 2,3 m
  • Total höjd 1.846 m
  • Fram / bakspår 1.998 m
  • Ridehöjd 0,450 m
  • Hjulbas 3.001 m
  • Vikt 1.650 kg

Utrustad med Continental däck med en höjd av 940 mm


Att bygga en helt elekrisk SUV för extrema förhållanden

Precis som en traditionell race-serie designar och konstruerar Spark Racing Technology en gemensam ram med stränga specifikationsdelar. De överlämnar sedan det godkända chassit till varje team, som sedan är fria att testa och bygga ett anpassat drivverk och karosseri på denna plattform.

De områden som är berättigade till individuell teamutveckling är motor, växelriktare och utvalda delar av det yttre karosseriet (t.ex. motorkåpan, sidokjol, ljus, främre och bakre stötfångare).

Batterierna kommer att vara kompatibla med Formel E-specifikationer och ger en maximal effekt på 470 kW (motsvarande cirka 630 hk). Men detta nya batteri är speciellt anpassat för tävlingen i terrängkörning, gjord för att motstå extrema miljöer, vägförhållanden och terrängen.


Däckteknologi för det extrema

Engineered for the extreme: Tailor-made Continental tires are designed for all extreme surfaces the car will face.

Vi tillhandahåller skräddarsydda däck och däckteknologi för samarbetet med Extreme E. En arbetsgrupp av ingenjörer och produktchefer arbetar kontinuerligt med att testa och optimera däcken till Odyssey 21. Våra däck kommer att leverera det nödvändiga greppet till de olika extrema ytorna - Senegals kuster, Saudiarabiens och Namibiens öknar, Grönlands arktiska landskap och den tropiska regnskogen i Amazonas.


ContiConnectTM delivers real time tire data to drivers and teams during the races.

Vi bidrar ner än bara våra däck: Vår ContiConnectTM technology gör det möjligt för tävlingsförare och lag att övervaka deras däckinformation i realtid. Systemet mäter däckinformation som däcktryck, slitbanedjup och temperatur via sensorer i däcken och överför den i realtid till teamet och föraren. Detta gör att laget kan göra justeringar och ändra sin tävlingsstrategi vid behov.

Bilsiffror förklarade av Mikaela

Start
 

#ExtremeE | Quickly X-plained | Episode 7: Car Figures

Extreme E-bilen vs en normal racerbil

Start
 

Alla skillander mellan den elektriskt drivna Extreme E - bilen och en normal racerbil.

What's happening right now:


Did you know that Continental is a Founding Partner of Extreme E?

See all our Stories about Extreme E, a new race series setting new milestones in eMobility performance and safety.