Continental är en grundande partner till Extreme E, en ny tävlingsserie som sätter nya milstolpar.

Teknik för

extrema förhållanden 

Tar elbilarnas uthållighet till en helt ny nivå

Du ställer extremt höga krav på dina däck, och därför antar Continental varje utmaning och avverkar milstolpe efter milstolpe i fråga om prestanda och säkerhet. Som medgrundare till Extreme E ger vi oss nu ut på ett helt nytt äventyr. Följ med oss i en racingserie som går genom outforskad terräng! Vi besöker världens mest ogästvänliga hörn i hållbara terrängfordon med kraftfulla elmotorer. En vinst i denna racingserie kräver ett perfekt samspel mellan bil och förare.


Extrema tävlingar i världens mest avlägsna hörn

Extreme E – The Race

12 lag delade i två grupper kommer att tävla på 5 platser, med de fyra bästa lagen som går fram till knock-out scenen.

Tänker du att elbilar bara passar för stadskörning? Tänk om. Den nya racingserien Extreme E tar med dig till några av världens vildaste och mest obebyggda regioner. Team med proffsförare tävlar om totalvinsten i extrema förhållanden – motorsporten har aldrig varit så här elektrifierande!

Efter framgångarna för Formel E-serien, som efter bara fyra säsonger följs av 330 miljoner människor världen över, är tiden nu mogen för en helt ny typ av racingserie. I Extreme E kör specialbyggda SUV-modeller i tuffast tänkbara vägförhållanden, och endast de mest orädda förarna kan lyckas, med stöd av den allra senaste tekniken.

I Extreme E tävlar 12 team uppdelade i två grupper på 5 olika platser, och de fyra bästa lagen går sedan vidare till utslagningsomgången. Som medgrundare till serien tillhandahåller Continental specialbyggda däck som garanterar ett perfekt väggrepp, oavsett om tävlingen går i Himalaya, vid Indiska oceanens kust, i Arktis, genom öknen eller i tropikerna.

Upptäck Bortom det Extrema

Extreme E blir garanterat den mest extrema formen av motorsport, och den svenska racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinsky är Continentals officiella testförare av de däck som skapas för serien. Följ arbetet bakom denna actionfyllda sport i vår filmserie Bortom det extrema.


Den ena platsen mer extrem än den andra

Extreme E – St. Helena

Fartyget RMS St Helena, som tidigare tillhörde det brittiska postväsendet, är en helt oumbärlig del av Extreme E-upplevelsen. Det transporterar nämligen våra modiga förare till fem olika tävlingsplatser i olika delar av världen.

Fartyget RMS St Helena, som tidigare tillhörde det brittiska postväsendet, är en helt oumbärlig del av Extreme E-upplevelsen. Det transporterar nämligen våra modiga förare till fem olika tävlingsplatser i olika delar av världen.

Fartyget har byggts om och uppgraderats för fler miljoner euro och fungerar även som operativ bas och flytande samlingspunkt för den globala expeditionen med toppmodernt garage och central för tävlingsledning, logistik, kommunikation och logi.

Vart kommer då Extreme E-äventyret att föra oss, och vilka utmanande förhållanden kommer förarna att ställas inför?


Extreme E – Location jungle

En av deltävlingarna i Extreme E körs i Amazonas regnskog, ett tropiskt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet.

En av deltävlingarna i Extreme E körs i Amazonas regnskog, ett tropiskt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet. Det är också ett av världens mest spektakulära ekosystem med enorm artrikedom i både växt- och djurliv. Som namnet antyder kommer det att regna mer än tillräckligt, och tävlingsbanan kommer garanterat vara hal och förrädisk. Däcken på de eldrivna bilarna måste ha lika goda bromsegenskaper i både torra och våta förhållanden, och dessutom extremt bra grepp i terräng.


Extreme E – Location desert

Extreme E kommer genomföra ett lopp på den torra subtropiska gränsen till Sahara.

Därefter körs ett Extreme E-lopp i det torra, subtropiska gränslandet till Sahara. Detta ökenområde, där mer vatten avdunstar från marken än vad som fylls på genom nederbörd, kännetecknas av tuffa förhållanden, vattenbrist och sterila landskap. Fyrhjulsdrift är ett måste i denna miljö. Även om vanliga bilar kan köra på hårdpackad sand krävs det större dragkraft för att kunna köra upp och ner längs de kuperade sanddynerna.

Extreme E – Location arctic

Extreme E kommer genomföra ett av de mest spektakulära tävlingarna i Arktis.

Arktis ligger på toppen av vårt klot och består av ett djupt hav täckt av drivis, omgivet av istäckta kontinenter och skärgårdar. I dessa fantastiska omgivningar körs en av de mest spektakulära deltävlingarna i Extreme E-serien. Om minusgraderna inte är tillräckligt respektingivande kommer körningen på is definitivt att testa gränserna för förarnas skicklighet och uthållighet. Elbilarna måste behålla greppet och dragkraften på det hala underlaget samtidigt som de körs på högsta hastighet. Det innebär att de behöver vinterdäck med egenskaper av absolut toppklass.



Extreme E – Location indian ocean

Extreme E kommer att genomföra ett lopp på en ö i Indiska oceanen, vid en av världens största marinreserver.

En av deltävlingarna i Extreme E körs på en ö i Indiska oceanen i ett av världens största marina reservat. En makalös vy över det majestätiska havet finns alltid inom förarnas synfält, men först och främst måste de fokusera på att köra i terräng med en kombination av sand och saltvatten. Här får de eldrivna SUV:arnas fyrhjulsdrift än en gång visa vad den går för när bilarna körs på en unik yta av hårt packad sand som är långt ifrån lika karg och ofruktbar som Saharaöknen.


Extreme E – Location Himalayas

Extreme E kommer att arrangera ett av sina lopp vid basen av Himalaya.

Himalaya, som sträcker sig över Nepal, Bhutan, nordöstra Indien, sydöstra Tibet och norra Myanmar, är världens högsta och mest imponerande bergskedja. Ett av loppen Extreme E-serien går vid foten av Himalaya, där den ojämna terrängen med stenblock, smuts, lera och grus definitivt kommer att sätta de tävlande på prov. De kommer att behöva däck som är tåliga och slitstarka, med sidoväggar som absorberar stötarna från vassa stenar och andra faror.


 

Det tuffaste däcket som någonsin gjorts

Extreme E – Continental tires

Ett extremt race behöver extrema däck: Continental Däck! 

En extrem tävling kräver extrema däck

Extreme E är den mest extrema racingserien världen någonsin har skådat. En ny tävling som genomförs under så unika och utmanande förhållanden kräver en ny typ av däck. Som medgrundare till Extreme E drar vi vårt strå till stacken för att alla tävlande ska ha bästa möjliga utrustning som klarar alla prövningar de ställs inför. Continental gick noggrant igenom kraven för racingserien och konstruerade ett däck med superprestanda som tillgodoser tävlingsteamens specifika behov. De prestandaoptimerade däcken är dock inte bara konstruerade för extrema förhållanden, utan också för de unika eldrivna SUV:ar som körs i serien.

 

Brännande hetta eller bitande kyla; lera, sand eller is – oavsett hur extrema förhållandena är behöver förarna och deras fordon ett pålitligt däck med bra grepp, god dragkraft och utmärkt prestanda under hela tävlingen. Continentals CrossContact LX, grunden till det nya däck som har tagits fram för Extreme E, är ett välbalanserat touringdäck för åretruntbruk med specialdesignad slitbana som ger bättre grepp och stabilitet på i princip alla underlag. Vi har vidareutvecklat däckets styrkor och skapat två helt nya däck som är specialanpassade för Extreme E. CrossContact Xtreme Winter och CrossContact Xtreme Summer hjälper de tävlande att oskadda korsa mållinjen i världens mest extrema racingserie.

Rallykörning har aldrig varit så elektiskt

Extreme E – Race specifications

Alla Extreme E-deltagare använder samma uppsättning standardiserad utrustning: däcken, batteriet och SUV-modellen.

Extremt elektriskt – elektriska SUV:ar för extrema tävlingar

Alla deltagare i Extreme E använder samma standardiserade utrustning. Det är där motorsporttillverkaren Spark Racing Technology kommer in i bilden. De kommer att skapa, montera och leverera en helt ny eldriven SUV-modell för de orädda pionjärerna i denna racingserie.


En annan otroligt viktig komponent i Extreme E-bilarna är batteriet. Samma företag som monterade batterierna och cellerna till de första fyra säsongerna av ABB FIA Formel E Championship – Williams Advanced Engineering – ansvarar för denna oundgängliga del.


Prototyptesterna inleds i juli 2019 med värdefull däckteknisk hjälp från medgrundaren Continental. Varje team kommer att få två uppsättningar sommar- och vinterdäck som är optimerade i varje tänkbar aspekt och uppfyller alla prestanda- och säkerhetskrav för helelektriska SUV:ar.

Extreme E – Racing car

Alla Extreme E-deltagare använder samma SUV-modell, byggd av Spark Racing Technology.

Hur man bygger en eldriven SUV för extrem racing

Precis som för traditionella racingserier kommer Spark Racing Technology att designa och konstruera en gemensam ramkonstruktion med mycket strikta specifikationer och sedan överlämna godkända chassin till varje team. Varje utmanare är sedan fri att testa och bygga egna drivlinor och karosser på denna plattform.

 

De standardiserade delar som tillverkas av Spark Racing Technology är följande:


  • Rörformig stålram 
  • Fjädring och stötdämpare 
  • Broms- och styrsystem 
  • Krockstruktur och störtbåge

De enskilda teamen kan själva bygga motor och omvandlare samt vissa delar av den utvändiga karossen, till exempel motorhuv, sidokjolar, lampor och främre och bakre stötfångare.

 

Batterierna överensstämmer med specifikationerna för Formel E-motorer och ger en maximal effekt på 470 kW (vilket motsvarar ca 630 bhp). Detta nya batteri är dock specialanpassat för krävande terrängkörning och är konstruerat för att klara extrema miljöer, vägförhållanden och underlag. 


Hur man vinner Extreme E-titeln

Extreme E är en global racingserie där helelektriska SUV:ar kämpar sida vid sida i några av världens mest extrema miljöer. Motorsportfansen kommer att känna igen Extreme E-seriens format, där två grupper med sex lag i varje tävlar mot varandra i en snabb turnering där alla möter alla. De fyra bästa lagen går vidare till utslagningsheaten, där förarna gör upp om de eftertraktade finalplatserna en mot en. Terrängetapperna är ca 6–10 km långa och förarna måste navigera genom en serie virtuella portar. Varje etapp innehåller 5 eller 6 portar, och en kombination av terrängkörning och plan mark. 

Extreme E – The rules of the race

På Extreme E tävlar två grupper med sex lag mot varandra i en snabbt rund-robin-turnering.

What's happening right now:


Discover Extreme E

Bortom det extrema

Din guide till Extreme E är Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som låter dig följa med bakom kulisserna när hon kollar in de mest spännande innovationerna i denna revolutionerande racingserie.


Läs mer här

Quickly X-plained

Behind the scenes of Extreme E, the new race series pushing the boundaries of eMobility.

Läs mer här