Continental är en grundande partner till Extreme E, en ny tävlingsserie som sätter nya milstolpar.

Teknik för

extrema förhållanden 

Tar elbilarnas uthållighet till en helt ny nivå

Du ställer extremt höga krav på dina däck, och därför antar Continental varje utmaning och avverkar milstolpe efter milstolpe i fråga om prestanda och säkerhet. Som medgrundare till Extreme E ger vi oss nu ut på ett helt nytt äventyr. Följ med oss i en racingserie som går genom outforskad terräng! Vi besöker världens mest ogästvänliga hörn i hållbara terrängfordon med kraftfulla elmotorer. En vinst i denna racingserie kräver ett perfekt samspel mellan bil och förare.


Extrema tävlingar i världens mest avlägsna hörn

Extreme E – The Race

12 lag delade i två grupper kommer att tävla på 5 platser, med de fyra bästa lagen som går fram till knock-out scenen.

Tänker du att elbilar bara passar för stadskörning? Tänk om. Den nya racingserien Extreme E tar med dig till några av världens vildaste och mest obebyggda regioner. Team med proffsförare tävlar om totalvinsten i extrema förhållanden – motorsporten har aldrig varit så här elektrifierande!

Efter framgångarna för Formel E-serien, som efter bara fyra säsonger följs av 330 miljoner människor världen över, är tiden nu mogen för en helt ny typ av racingserie. I Extreme E kör specialbyggda SUV-modeller i tuffast tänkbara vägförhållanden, och endast de mest orädda förarna kan lyckas, med stöd av den allra senaste tekniken.

I Extreme E tävlar 12 team uppdelade i två grupper på 5 olika platser, och de fyra bästa lagen går sedan vidare till utslagningsomgången. Som medgrundare till serien tillhandahåller Continental specialbyggda däck som garanterar ett perfekt väggrepp, oavsett om tävlingen går i Himalaya, vid Indiska oceanens kust, i Arktis, genom öknen eller i tropikerna.

Upptäck Bortom det Extrema

Extreme E blir garanterat den mest extrema formen av motorsport, och den svenska racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinsky är Continentals officiella testförare av de däck som skapas för serien. Följ arbetet bakom denna actionfyllda sport i vår filmserie Bortom det extrema.


Den ena platsen mer extrem än den andra

Extreme E – St. Helena

Fartyget RMS St Helena, som tidigare tillhörde det brittiska postväsendet, är en helt oumbärlig del av Extreme E-upplevelsen. Det transporterar nämligen våra modiga förare till fem olika tävlingsplatser i olika delar av världen.

Fartyget RMS St Helena, som tidigare tillhörde det brittiska postväsendet, är en helt oumbärlig del av Extreme E-upplevelsen. Det transporterar nämligen våra modiga förare till fem olika tävlingsplatser i olika delar av världen.

Fartyget har byggts om och uppgraderats för fler miljoner euro och fungerar även som operativ bas och flytande samlingspunkt för den globala expeditionen med toppmodernt garage och central för tävlingsledning, logistik, kommunikation och logi.

Vart kommer då Extreme E-äventyret att föra oss, och vilka utmanande förhållanden kommer förarna att ställas inför?


Extreme E – Location desert

Extreme E kommer genomföra ett lopp på den torra subtropiska gränsen till Sahara.

20 - 21 mars 2021: Saudiarabien, Sharaan, Al-`Ula.

Först ut kommer Extreme E genomföra en av deltävlingarna på den torra subtropiska gränsen till Sahara. I denna ökenregion, där mer vatten avdunstar från marken än som ersätts av nederbörd, är de viktigaste egenskaperna hårda förhållanden, knappa vatten och karga landskap. Fyrhjulsdrift är avgörande i denna miljö; medan vanliga bilar kan köra över hårdpackad sand, kräver större skalkraft och kraft för alla fyra hjulen att skala den växlande terrängen för sanddyner.


Extreme E – Location indian ocean

Extreme E kommer att genomföra en av deltävlingarna i Senegal

29 - 30 maj 2021: Senegal, Lac Rose.

Extreme E kommer genomföra en av deltävlingarna i Senegal, nära Lac Rose. En hisnande utsikt över det majestätiska havet kommer aldrig att vara för långt borta från förarens synfält, men först och främst måste de koncentrera sig på tävling över en terräng som kombinerar sand och havsvatten. Återigen kommer vikten av fyrhjulsdrift att spela för de elektriska SUV: erna, tävla över en unik yta av sand som är packad hårt och som ändå inte är så torr som i Sahara-öknen.



Extreme E – Location arctic

Extreme E kommer genomföra ett av de mest spektakulära tävlingarna i Arktis.

28 - 29 augusti 2021: Grönland, Kangerlussuaq, Russell Glacier.

Arktis på toppen av vårt klot, ett djupt hav täckt av drivande is, omgiven av frysta kontinenter och skärgårdar. Glaciärerna fortsätter att dra sig tillbaka dramatiskt och visar de synliga effekterna klimatförändringar har på vår planet. På denna plats kommer Extreme E genomföra en av deltävlingarna av de mest spektakulära tävlingarna. Elektriska fordon måste bibehålla grepp och dragkraft på steniga ytor när de kör med högsta hastighet.




Extreme E – Location jungle

En av deltävlingarna i Extreme E körs i Amazonas regnskog, ett tropiskt klimat med höga temperaturer och hög luftfuktighet.

6 - 17 oktober 2021: Brasilien, Santa Maria, Pará, Amazonas.

Extreme E arrangerar en av deltävlingarna i Amazonas regnskog, ett tropiskt klimat med heta temperaturer och hög luftfuktighet. Det är också ett av de mest spektakulära ekosystemen i världen, med en stor variation av flora och fauna hemma i regionen. Som namnet antyder kommer nederbörden att finnas i överflöd, och tävlingsbanan kommer garanterat vara en utmaning. Däcken till den allelektriska SUV: n måste vara lika kapabla att bromsa prestanda i både torra och våta förhållanden, plus överlägsen dragkraft för terrängbruk.



Extreme E – Location Himalayas

Extreme E kommer att arrangera en av deltävlingarna i Walviy Bay, Namibia.

27 - 28 november 2020: Walviy Bay, Namibia.

Walvis Bay, Namibia kommer det sista loppet av säsong 1 att genomföras på. Bukten är en säker fristad för havsfartyg på grund av dess naturliga djupvattenarbete, skyddad av Pelican Point sandspett, och är den enda naturhamnen i alla storlekar längs landets kust. Eftersom dessa vatten är rika på plankton och marint liv, drar det också ett stort antal valar som också lockar valfångare och fiskefartyg. Terrängen i Walvis Bay, med dess stora vik och sanddyner, kommer att vara ett stort test för de tävlande. De kommer att behöva utrusta däck som är tuffa och tåliga och hantera sandiga och torra förhållanden.


 

Det tuffaste däcket som någonsin gjorts

Extreme E – Continental tires

Ett extremt race behöver extrema däck: Continental Däck! 

En extrem tävling kräver extrema däck

Extreme E är den mest extrema racingserien världen någonsin har skådat. En ny tävling som genomförs under så unika och utmanande förhållanden kräver en ny typ av däck. Som medgrundare till Extreme E drar vi vårt strå till stacken för att alla tävlande ska ha bästa möjliga utrustning som klarar alla prövningar de ställs inför. Continental gick noggrant igenom kraven för racingserien och konstruerade ett däck med superprestanda som tillgodoser tävlingsteamens specifika behov. De prestandaoptimerade däcken är dock inte bara konstruerade för extrema förhållanden, utan också för de unika eldrivna SUV:ar som körs i serien.

 

Brännande hetta eller bitande kyla; lera, sand eller is – oavsett hur extrema förhållandena är behöver förarna och deras fordon ett pålitligt däck med bra grepp, god dragkraft och utmärkt prestanda under hela tävlingen. Continentals CrossContact LX, grunden till det nya däck som har tagits fram för Extreme E, är ett välbalanserat touringdäck för åretruntbruk med specialdesignad slitbana som ger bättre grepp och stabilitet på i princip alla underlag. Vi har vidareutvecklat däckets styrkor och skapat två helt nya däck som är specialanpassade för Extreme E. CrossContact Xtreme Winter och CrossContact Xtreme Summer hjälper de tävlande att oskadda korsa mållinjen i världens mest extrema racingserie.

Rallykörning har aldrig varit så elektiskt

Extreme E – Race specifications

Alla Extreme E-deltagare använder samma uppsättning standardiserad utrustning: däcken, batteriet och SUV-modellen.

Extremt elektriskt – elektriska SUV:ar för extrema tävlingar

Alla deltagare i Extreme E använder samma standardiserade utrustning. Det är där motorsporttillverkaren Spark Racing Technology kommer in i bilden. De kommer att skapa, montera och leverera en helt ny eldriven SUV-modell för de orädda pionjärerna i denna racingserie.


En annan otroligt viktig komponent i Extreme E-bilarna är batteriet. Samma företag som monterade batterierna och cellerna till de första fyra säsongerna av ABB FIA Formel E Championship – Williams Advanced Engineering – ansvarar för denna oundgängliga del.


Prototyptesterna inleds i juli 2019 med värdefull däckteknisk hjälp från medgrundaren Continental. Varje team kommer att få två uppsättningar sommar- och vinterdäck som är optimerade i varje tänkbar aspekt och uppfyller alla prestanda- och säkerhetskrav för helelektriska SUV:ar.

Extreme E – Racing car

Alla Extreme E-deltagare använder samma SUV-modell, byggd av Spark Racing Technology.

Hur man bygger en eldriven SUV för extrem racing

Precis som för traditionella racingserier kommer Spark Racing Technology att designa och konstruera en gemensam ramkonstruktion med mycket strikta specifikationer och sedan överlämna godkända chassin till varje team. Varje utmanare är sedan fri att testa och bygga egna drivlinor och karosser på denna plattform.

 

De standardiserade delar som tillverkas av Spark Racing Technology är följande:


  • Rörformig stålram 
  • Fjädring och stötdämpare 
  • Broms- och styrsystem 
  • Krockstruktur och störtbåge

De enskilda teamen kan själva bygga motor och omvandlare samt vissa delar av den utvändiga karossen, till exempel motorhuv, sidokjolar, lampor och främre och bakre stötfångare.

 

Batterierna överensstämmer med specifikationerna för Formel E-motorer och ger en maximal effekt på 470 kW (vilket motsvarar ca 630 bhp). Detta nya batteri är dock specialanpassat för krävande terrängkörning och är konstruerat för att klara extrema miljöer, vägförhållanden och underlag. 


Hur man vinner Extreme E-titeln

Extreme E är en global racingserie där helelektriska SUV:ar kämpar sida vid sida i några av världens mest extrema miljöer. Motorsportfansen kommer att känna igen Extreme E-seriens format, där två grupper med sex lag i varje tävlar mot varandra i en snabb turnering där alla möter alla. De fyra bästa lagen går vidare till utslagningsheaten, där förarna gör upp om de eftertraktade finalplatserna en mot en. Terrängetapperna är ca 6–10 km långa och förarna måste navigera genom en serie virtuella portar. Varje etapp innehåller 5 eller 6 portar, och en kombination av terrängkörning och plan mark. 

Extreme E – The rules of the race

På Extreme E tävlar två grupper med sex lag mot varandra i en snabbt rund-robin-turnering.

What's happening right now:


Visste du att Continental är med grundande partner till Extreme E?

Titta gärna på alla våra stories om Extreme E, en ny race-serie som sätter nya milstolpar i eMobility-prestanda och säkerhet.