#Extreme E

Om Extreme E

Konstruerad för det extrema

Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing

Tar elbilarnas uthållighet till en helt ny nivå

Du ställer extremt höga krav på dina däck, och därför antar Continental varje utmaning och avverkar milstolpe efter milstolpe i fråga om prestanda och säkerhet. Som medgrundare till Extreme E ger vi oss nu ut på ett helt nytt äventyr. Följ med oss i en racingserie som går genom outforskad terräng! Vi besöker världens mest ogästvänliga hörn i hållbara terrängfordon med kraftfulla elmotorer. En vinst i denna racingserie kräver ett perfekt samspel mellan bil och förare.

Extrema tävlingar i världens mest avlägsna hörn

Tänker du att elbilar bara passar för stadskörning? Dags att tänka om! Den nya racingserien Extreme E tar med dig till några av världens vildaste och mest obebyggda regioner. Team med proffsförare tävlar om totalvinsten i extrema förhållanden – motorsporten har aldrig varit så här elektrifierad!

Efter framgångarna för Formel E-serien, som efter bara fyra säsonger följs av 330 miljoner människor världen över, är tiden nu mogen för en helt ny typ av racingserie. I Extreme E kör specialbyggda SUV-modeller i tuffast tänkbara vägförhållanden, och endast de mest orädda förarna kan lyckas, med stöd av den allra senaste tekniken.

I Extreme E tävlar 10 team uppdelade i två grupper på 5 olika platser, och de fyra bästa lagen går sedan vidare till utslagningsomgången. Som medgrundare till serien tillhandahåller Continental specialbyggda däck som garanterar ett perfekt väggrepp, oavsett om tävlingen äger rum i Sydamerika, genom öknen i Saudiarabien eller längs Sardiniens vackra kust. 

Upptäck bortom det extrema

Extreme E blir garanterat den mest extrema formen av motorsport, och den svenska racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinsky är Continentals officiella testförare av de däck som skapas för serien. Följ arbetet bakom denna actionfyllda sport i vår filmserie "Bortom det extrema".

Titta på första avsnittet här

Den ena platsen mer extrem än den andra

Fartyget RMS St Helena, som tidigare tillhörde det brittiska postväsendet, är en helt oumbärlig del av Extreme E-upplevelsen. Det transporterar nämligen våra modiga förare till fem olika tävlingsplatser i olika delar av världen.

Fartyget har byggts om och uppgraderats för fler miljoner euro och fungerar även som operativ bas och flytande samlingspunkt för den globala expeditionen med toppmodernt garage och central för tävlingsledning, logistik, kommunikation och logi.

Vart kommer då Extreme E-äventyret att föra oss, och vilka utmanande förhållanden kommer förarna att ställas inför?

The St Helena logistics ship

19 – 20 Februari 2022: NEOM, Saudiarabien

Säsong 2 drar igång i den hållbara framtidsmetropolen NEOM i Saudiarabien, där de tävlande i Extreme E kommer att möta tryckande värme i den torra och sandiga terrängen. NEOM är en futuristisk idé som i framtiden kommer att locka både visionärer och företag som arbetar mot en ny hållbarhetsmodell. Allt detta och mer därtill gör NEOM till den idealiska platsen för starten på säsong 2 i Extreme E.

Saudiarabien

Juli 2022: Sardinien, Italien

Extreme E återvänder till Sardinien. Det blir den första europeiska destinationen för säsongen. Öns 2 000 kilometer långa kustlinje erbjuder en visuellt spektakulär och varierad terräng omgiven av Medelhavet. Men tävlingens deltagare är väl medvetna om att det här inte blir någon semester. Förarna kommer att behöva kämpa med grus, kanske till och med med stenar och höjdförändringar. Fyrhjulsdrift kommer att vara avgörande för att bilarna hantera risken för halka på det varierade underlaget.

Sardiniens kust

24-25 September, Antofagasta, Chile

Extreme E-besättningen har stått ut med sin beskärda del av öknar under de senaste två åren. Men när mästerskapet gör sitt efterlängtade första framträdande i Sydamerika kan Atacama öknen visa sig vara den tuffaste platsen hittills. Som den torraste platsen på jorden, med liten eller ingen nederbörd under de senaste 200 miljoner åren, liknas den här regionen i norra Chile med Mars. Det innebär en sannerligen ojämn terräng och en rejäl utmaning för deltagarna.

Med sin både fascinerande och fysiskt krävande miljö är det lätt att förstå vad som gör Atacamaöknen till en perfekt matchning för Extreme E.

Antofagasta, Chile

26-27 November, Punta del Este. Uruguay

Punta del Este, "Uruguays pärla", är en liten stad på Uruguays södra kust. Den här miljön innebär en spännande och dubbel utmaning för Extreme E-teamet – en utmaning som är lika unik som värdmiljön.

Punta del Este är uppdelad i två delar. Även om de är varandras raka motsatser är de två delar av samma plats: Playa Mansa (Tyst strand) och Playa Brava (Svår strand). Klimatet är även det en paradox: Milt och blåsigt. De omgivande områdena består av gröna gräsmarker så långt ögat kan se. Det är på dessa gröna bäddar som racingteamen i Extreme E kommer att slåss om mästerskapstiteln i säsong 2-finalen

Punta del Este

Det tuffaste däcket som någonsin tillverkats

Ett extremt lopp kräver extrema däck

Extreme E är den mest extrema racingserien världen någonsin har sett. Ett nytt lopp, som ägde rum under sådana unika och utmanande förhållanden, krävde en ny typ av däck.

Ett extremt lopp kräver extrema däck: Continental tires! Ett extremt lopp kräver extrema däck: Continental tires!

Som grundare till Extreme E gör vi vårt yttersta för att se till att alla deltagare har  bästa möjliga utrustning för att kunna hantera alla prövningar de möter. Continental undersökte noggrant kraven i tävlingsserien och byggde ett ultrahögprestandadäck som specifikt uppfyller behoven hos de tävlande teamen.

De prestandaoptimerade däcken är inte bara byggda för extrema förhållanden, utan också för de unika kraven hos de konkurrerande elektriska SUV:arna.

Brännande värme eller blåsande kyla; lerigt, sandigt eller isigt? Oavsett hur extrema förhållandena är, behöver förarna och deras fordon ett pålitligt däck som ger grepp, dragkraft och utmärkt prestanda i varje del av loppet. Continental CrossContact LX, grunden för däcket som utvecklats för Extreme E, är ett välbalanserat touringdäck för hela säsongen. Däcket har en specialdesignad slitbana för att förbättra dragkraft och stabilitet på praktiskt taget vilken yta som helst.

För säsong 2 lyfter vi kraven till nästa nivå.. Det nya CrossContact-däcket handlar om hållbarhet och håller hårt på Extreme E-traditionen att främja miljömedvetenhet. CrossContact-däcket är nu mer hållbart än någonsin, med en tredjedel av däcket tillverkat av återanvänt material.

Rallykörning har aldrig varit så elektrisk

Extremt elektriskt – elektriska SUV:ar för extrema tävlingar

Alla deltagare i Extreme E använder samma standardiserade utrustning. Det är där motorsporttillverkaren Spark Racing Technology kommer in i bilden. De kommer att skapa, montera och leverera en helt ny eldriven SUV-modell för de orädda pionjärerna i denna racingserie.

Alla Extreme E-deltagare använder samma uppsättning standardiserad utrustning: däcken, batteriet och SUV-modellen. Alla Extreme E-deltagare använder samma uppsättning standardiserad utrustning: däcken, batteriet och SUV-modellen.

En annan otroligt viktig komponent i Extreme E-bilarna är batteriet. Samma företag som monterade batterierna och cellerna till de första fyra säsongerna av ABB FIA Formel E Championship – Williams Advanced Engineering – ansvarar för denna oundgängliga del.

Hur en helelektrisk SUV för extrem racing byggs

Extreme E:s helt elektriska SUV, kallad Odyssey 21, är utrustad för tävlingar under de tuffaste förhållanden. Uforska den imponerande bilen.

Hur du vinner Extreme E-titeln

Extreme E är ett globalt racingmästerskap där helelektriska stadsjeepar tävlar mot varandra i några av världens mest extrema miljöer.

Varje tävling består av två tävlingsdagar. Kvalpassen äger rum den första dagen och de sista omgångarna hålls den andra dagen. Två grupper med sex lag i varje tävlar mot varandra i en snabb turnering där alla möter alla. De fyra bästa lagen går vidare till utslagningsheaten, där förarna gör upp om de eftertraktade finalplatserna. De fyra bästa lagen går vidare till semifinal 1 och de fyra lagen från slutet går till semifinal 2, det så kallade "crazy race". De tre bästa från semifinal 1 går vidare till final, men bara en från "crazy race". Vinnaren av finalen vinner X prix.

Terrängetapperna är ca 8 km långa och förarna måste navigera genom en serie virtuella portar. Varje etapp innehåller 5 eller 6 portar, och en kombination av terrängkörning och plan mark.

Vad händer i sociala medier?

Relaterat innehåll