Continental har över 100 års erfarenhet med utveckling och tillverkning av cykeldäck. Låt oss presentera viktiga koncept när det gäller modern däckteknik, t.ex. däcktryck, typer, vattenplaning och tillverkningsmetoder. Snart kommer du att behärska grunderna. Precis som vi!
Inte alla däck tillverkas på samma sätt; både för bil- och cykeldäck finns det många olika däcktyper för olika fordonskategorier.
Racercykeldäck är tillverkade för asfalt. Därför är de smala och lätta, med minimala mönsterklackar för litet rullmotstånd. Mountainbikedäck klarar av grov, ojämn terräng och har grova mönsterklackar för guppiga underlag. Cyclocrossdäck är avsedda att användas på asfalt, sand, lös jord, lera, och ibland till och med i trappor. För dem som vill ta det lite lugnare finns det city- och hybridcykeldäck med enkla mönster som passar om du cyklar på asfalt och ibland även på grusvägar.
Tillverkare inom bilbranschen utformar däck för bilar, SUV:s och skåpbilar med olika egenskaper. Skåpbilsdäck måste till exempel för det mesta vara tåligare och kunna bära upp tyngre laster än vanliga bildäck. Särskilda krav ställs på terrängdäck till SUV:s och fyrhjulsdrivna fordon.
Vattenplaning är ett fenomen som uppstår när det bildas ett vattenskikt mellan bilens däck och vägytan. Däcken får inget grepp på underlaget, och frånvaron av friktionskraft gör att föraren förlorar kontrollen över bilen och varken kan styra, bromsa eller accelerera.
Sannolikheten för vattenplaning är störst när det samlas stora mängder regnvatten på vägytan. Problemet kan dock förvärras på grund av däckens skick och fordonets hastighet. Därför är det viktigt att:
sänka farten vid vått väglag.
Cyklar drabbas sällan av vattenplaning. Bildäcken har en fyrkantig kontaktyta -- och en rak framkant mot vägen, vilket gör att det lättare samlas vatten under däcken när bilen rullar -- medan cykeldäcken är avrundade mot vägytan, så att vattnet pressas ut på däckens sidor på ett effektivare sätt. Det beror på att däcken är utformade så att cykeln kan lutas i kurvor.
En annan viktig skillnad är att cykeldäck är smala och fyllda till ett relativt högt tryck. Det innebär att en mindre mängd vatten har kontakt med däckets framkant, och vattnet pressas ut under däcket effektivare på grund av det höga däcktrycket. Bildäcken däremot är breda och har ett lägre inre lufttryck; detta gör att vattnet lättare fastnar mitt under bildäcket.
Även hastigheten är en faktor. En bil förflyttar sig mycket fortare. Beroende på vattendjupet gör denna hastighet att vattnet inte hinner tränga undan. Det är högst osannolikt att en cykel förflyttar sig så fort att den drabas av vattenplaning, hur fort du än trampar.
Idag är nästan alla bildäck tillverkade som radialdäck. Cyklar har dock oftast fortfarande förspänningsdäck. Vad är skillnaden?
Radialdäcket är konstruerat så att sidoväggen och mönsterklacken är två separata komponenter på däcket. De är lättare och gör att bilen drar mindre bränsle, beroende på det reducerade rullmotståndet, men de har också mer flexibla sidoväggar.
Förspänningsdäck är tillverkade av flera gummiskikt som överlappar varandra, med separata profiler och sidoväggar. De överlappande skikten bildar ett tjockt lager med låg flexibilitet. I kombination med innerslangen är förspänningsdäckets tjocka sidoväggar avgörande för att motverka punktering och förbättra prestandan.
Vikt
Det optimala däcktrycket beror på däckets storlek och vilken vikt däcket måste bära upp. Trycket i däcket mäts i pounds per square inch, eller PSI. Det är viktigt med rätt däcktryck för att få ett bra grepp på vägytan och spara bränsle. Följ alltid tillverkarens anvisningar gällande rätt lufttryck.
Temperatur
Temperaturen påverkar däcktrycket väsentligt. När temperaturen stiger utvidgas luften i däcket, vilket kan orsaka övertryck om de är helt fyllda redan innan. När det är kallt minskar lufttrycket inne i däcket, alltså avtar däcktrycket i däck som tidigare fyllts till rätt tryck när det är kallt ute.
Höjd över havet
Höjden över havet påverkar däcktrycket, eftersom det yttre lufttrycket ändras. Trycknivån i däcket utgörs av samspelet mellan luften inne i däcket och luften utanför. Luftmotståndet avtar på höga höjder, vilket gör att trycket inne i däcket ökar.