Tour de France

Tour de France

Sörj för säkerheten genom att sköta däcken regelbundet

Ser du dig själv som eventuell deltagare i Tour de France? Eller blir dina cykelturer inte mer spännande än en tur till affären? Oavsett vilket stil du har ger cykeln nyttig motion och är ett pålitligt transportsätt.

För att få ut det mesta av cykelturen bör du dock se över däcken, hjulen och bromsarna regelbundet. De behöver lite skötsel ibland för att fungera som de ska.

Man vill ju inte upptäcka allvarliga problem med cykeln när man redan är på väg. Problem som inte åtgärdas kan ge turen ett snabbt slut, eller ännu värre utsätta dig för säkerhetsrisker.

För att minska risken för detta rekommenderar vi en effektiv strategi med förebyggande åtgärder som bästa metod. Här följer några enkla och lättfattliga förslag på däckskötsel, som gör att du kan hålla dig lugn, och som baseras på vår omfattande erfarenhet med utveckling och tillverkning av cykeldäck.

New content item

Kontrolla däcktrycket

Kontrolla däcktrycket genom att trycka på däcken. En bra tumregel är att följa tillverkarens rekommenderade däcktryck - som finns på däckens sidovägg - och sedan anpassa trycket enligt din personliga smak.

Cykelturen blir inte helt förstörd om du har för lite luft i däcken, men ett för lågt tryck kan påverka väghanteringen och stabiliteten. I värsta fall kan däcken skadas eller slitas ut, fälgarna skadas och däcket till och med punkteras. Om däcktrycket är för högt, å andra sidan, kan du eventuellt känna av varje litet gupp och varje ojämnhet i vägen. Detta påverkar komforten, särskilt om du sitter på sadeln under en längre tid.

En annan viktig anledning till att kontrollera trycket är att innerslangen långsamt läcker luft med tiden. Om du märker att trycket minskar drastiskt på några dagar är detta ett tecken på en långsam punktering på innerslangen. Självklart måste du leta rätt på och reparera den långsamma punkteringen innan du ger dig ut och cyklar igen.

New content item

Kontrolla mönstret

Inspektera cykeldäckens mönster och se efter om det är slitet eller skadat. Leta efter sprickor och snitt, och se till att det har fastnat några vassa föremål i däcket som kan orsaka punktering. Det är lätt att avlägsna skräp, grus och stenar som har fastnat i däcket

Kontrollera även cykeldäckets sidoväggar och se efter om de är trasiga eller buktar ut. En spricka kan eventuellt bli så stor att innerslangen börjar expandera genom den och påverka däckets kvalitet. I så fall måste däcket bytas ut.

Det är viktigt att veta att däcket på bakhjulet slits ut snabbare än däcket på framhjulet, beroende på hur cyklistens vikt fördelas. Om du ser en flat yta eller om textilytan syns genom gummit är det definitivt dags att byta ut däcket.

New content item

Kontrolla bromsarna

Det är avgörande för din säkerhet att cykelns bromsar fungerar effektivt. Förutsatt att du har kantbromsar och inte hydraulbromsar är det första testet att snurra på hjulet för att kontrollera att bromsklossarna inte gnids mot fälgen. Tryck sedan ned en bromsspak i taget och kontrollera att bromsklossarna pressas mot bromsytan utan att gnidas mot däcket. Annars måste du justera bromsoken.

En annan sak du måste tänka på är bromsklossens tjocklek. Den kan ändras med tiden, eftersom bromsklossen slits ned, så att bromsarmen måste flyttas en längre sträcka för att få kontakt med fälgen. I vissa fall träffar klossarna inte längre bromsytan på fälgen, utan gnids mot däckets sidokant och skär upp det.

Slutligen trycker du ned bromsspakarna tills hjulen tvärbromsar. Spakarna får inte röra vid handtagen. Om bromsarna reagerar för långsamt måste du absolut justera kablarna.

New content item

Kontrollera hjulen

Däcken måste vara korrekt monterade i fälgen. Inspektera fälgen och var särskilt uppmärksam på den kant på däcket som har kontakt med fälgen. Kanten ska helst se likadan ut på alla ställen runt hjulet. Om den inte gör det bör du släppa ut luften och montera däcket på nytt.

Snurra på hjulen igen, den här gången för att kontrollera att de roterar rakt. Vingliga hjul kan vara ett tecken på en lös eller trasig eker, eller på att navets mutter måste dras åt. Om du hör ett konstigt skrapande ljud eller om rörelsen går trögt kan det vara dags att byta ut lagren eller lämna in cykeln på service.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.