Produkter för personbilar / Van / 4x4
Maximalt grepp med den nya silicablandningen CoolChili™ ger utmärkt våtgrepp och därför säkrare bromsprestanda. WinterContact™TS 860 överför bromskrafterna perfekt på våta, isiga och snötäckta vägar.
Ett nytt avancerat sajpningssystem säkerställer att mönstret effektivt leder bort vattnet ur däckens kontaktyta för en förbättrad bromsprestanda på isiga och frosttäckta vägar. LiquidLayerDrainage™ eliminerar risken för försämrad bromsprestanda orsakad av smältvatten. Detta resulterar i enastående bromsprestanda och hjälper dig att stanna snabbare.
Det nya WinterContact™TS 860 har en "3D Groove-struktur" som stärker den sammankoppling som ska ske mellan däcket och snötäckta vägar för att maximera greppet. SnowCurve+ tekniken gör det möjligt för däcket att överföra högre sidokrafter och därmed ge bättre grepp i kurvor.
The German magazine Auto Bild has published in their current issue (40/2017) the Winter Tire Test 2017. The tested tire size was 225/50 R17 94/98 H/V, test vehicle was a BMW 3 series.
This test is a special test with 50 participating products. The evaluation consists of 3 parts:
Part 1: Wet braking test: selection of the best 27 products
Part 2: Snow braking test of these 27 products: selection of the best 20 Products, the so called "finalists".
Part 3: Complete test of only the finalists including wear performance and price
Result for the WinterContactTM TS 860: "vorBILDlich", "Test winner"
About the WinterContactTM TS 860:
+ with best driving behaviour in all weather conditions
+ direct steering response
+ dynamic snow- and dry handling
- average wear performance
In todays issue Auto Zeitung (D) has published their All Season Tire Test 2017.
The tested tire size was 205/55 R16 91 H, test vehicle was a Audi A3 1,4 TFSI.
The test was conducted by Auto Zeitung at:
- Bridgestone Älvsbyn, Sweden (winter tests)
- Contidrom (dry and wet tests)
Result for the WinterContactTM TS 860: "Test winner"
About the ContiWinterContactTM TS 860:
+ best on snow and in the wet
+ driving in all conditions problem-free good
- understeering on dry roads
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.