Produkter för personbilar / Van / 4x4
För alla typer av vans i de hårdaste vinterförhållandena.
Lång livslängd och säkerhet på snö och is.
Den optimerade nordiska gummiblandningen består av silica, rapsolja och kimrök för att ge en genomgående hög prestandanivå. Silican förbättrar prestandan på vått vägunderlag, rapsoljan ger bättre köregenskaper på vinterväglag och kimröken ger otrolig livslängd. Sammanfattningsvis gör det att gummiblandningen är optimerad för nordiska vägar och förhållanden.
Nya VanContact™ Ice levererar ett kraftfullt och säkert grepp på vinterväglag. Det ger även ett bättre grepp och köregenskaper på kurviga vägar. Den nya tekniken kallad "Ramp Ice Reservoir" fångar upp lös is från vägen så att dubben kan gräva sig djupare ner i isen för ultimat prestanda på vinterväglag.
Den helt nya dubben är gjord av ett specialhärdat stål som är sömlöst integrerat i gummit för att minimera antalet tappade dubb under däckets livslängd. Gummit och dubben slits ner i samma takt för att optimera däckets prestanda över tid.
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.