Produkter för personbilar / Van / 4x4

Vinterdäck från Continental

Vinterdäck från Continental

FAQ

Frivilligt utbytesprogram för:

Continental IceContact 3 i dimensionerna 205/55 R 16 94 T, 205/60 R 16 96 T och 215/55 R 16 97 T

Hur kontrollerar jag om däcken på mitt fordon omfattas?

Vänligen kontrollera däcksmärket (Continental), mönsternamn, dimension och DOT-serienummer på dina däck. Berörda däck är 205/55 R 16 94 T, 205/60 R 16 96 T och 215/55 R 16 97 T.

Berörda däcken och produktionsveckor är följande:


Artikelbeskrivning:           

 DOT serienummer:   

Continental IceContact 3 205/55 R 16 94 T

DOT 1CP03 CWT5 1820

DOT 1CP03 CWT5 1920

Continental IceContact 3 205/60 R 16 96 T

DOT 1CP03 CWTP 1720

DOT 1CP03 CWTP 1820

DOT 1CP03 CWTP 1920

Continental IceContact 3 215/55 R 16 97 T

DOT 1CP03 CWU9 1820

DOT 1CP03 CWU9 1920

De sista fyra siffrorna i DOT-serienumren anger produktionsperioden (vecka / år). Däck som produceras under veckorna 17,18 och 19 2020 omfattas av detta frivilliga däckutbytesprogram (beroende på däckdimension etc, se ovan). Inga andra däckdimensioner, produktionsveckor eller mönsternamn påverkas. Berörda däck är sålda i Sverige, Norge, Finland och Estland.

Vad måste jag göra om jag har däck som omfattas av denna information?

Berörda däck kommer att ersättas av den däckåterförsäljare som du har köpt däcken av. Om du har frågor, besök vår hemsidahttps://www.continental-däck.se/personbil/daeck/technical-services  för mer information eller kontakta den lokala organisation som nämns på webbplatsen för mer information.




Kommer alla däckdimensioner som nämns ovan att ersättas?

Ja, däck med ovan nämnda dimensioner och DOT-koder kommer att bytas ut.

Vad gäller för däck som omfattas av utbytesprogrammet som har köpts i ett annat land än Sverige, Norge, Finland och Estland?

Om du känner dig osäker på om dina däck omfattats, vänligen kontakta din lokala däckåterförsäljare för en kontroll. Däcken byts ut även i andra länder även om de köptes i Sverige, Norge, Finland och Estland. Samma villkor gäller för utbytet i alla de fyra länderna.


Kan de drabbade däcken ha sålts i andra länder som Ryssland, Vitryssland, Baltikum utom Estland, Österrike eller Schweiz?

Nej. De drabbade däcken levererades endast till Sverige, Norge, Finland och Estland. Om du känner dig osäker på om dina däck kan ha omfattats, kontakta din lokala däckåterförsäljare för en kontroll.


När startar detta utbytesprogram och hur länge kommer det att pågå?

Vårt frivilliga utbytesprogram startade den 5 februari 2021. Vi har informerat de nationella myndigheterna och är i kontakt med våra återförsäljare för att genomföra programmet. Programmet körs på obestämd tid så att däcken också kan bytas ut vid ett senare tillfälle (se även avsnittet "Kostnader"). Vi rekommenderar ändå starkt att du kontrollerar däcken på din bil innan du använder den igen. De aktuella däcken måste bytas ut så snart som möjligt.


Vilka kostnader kommer att uppstå för mig som slutkonsument?

Continental, genom däckåterförsäljare som du har köpt däcken av, krediterar hela inköpspriset för ersättningsdäcket för alla byten fram till 31 december 2021. Efter den 31 december 2021 kommer ersättningen att baseras på den för närvarande giltiga versionen av Continentals garantiregleringen.


Varför byter du ut dessa däck?

På grund av en avvikelse i produktionsprocess kan dessa däck potentiellt ge en omedelbar tryckförlust som i värsta falla kan leda möjliga negativa effekter för fordonets körförmåga. Hittills har Continental inte fått några rapporter om olyckor eller skador i samband med detta tillstånd. Utbytesprogrammet initieras proaktivt och frivilligt för att undvika potentiell risk för fordonsförare och andra trafikanter. De drabbade däcken har levererats till kunder i Sverige, Norge, Finland och Estland och endast inom eftermarknaden.


Vilka åtgärder har vidtagits för att ta itu med tillståndet?

Tillämpligt produktionsförfarande uppdaterades omedelbart efter upptäckten av denna avvikelse. Alla andra IceContact 3-däck har tillverkats enligt specifikation.


Har det rapporterats om olyckor där de drabbade däcken är involverade?

Hittills har Continental inte fått några rapporter om varken olyckor eller skador vad gäller däcken i fråga.


Vad gör jag om jag har ytterligare frågor om programmet?

Har du ytterligare frågor om utbytesprogrammet ber vi dig i första hand kontakta din lokala däckåterförsäljare. På vår hemsida kan du söka efter din närmsta återförsäljare: www.continenal.se.

Eller kontakta Continentals lokala kontaktperson genom att klicka här.