”Continental har tagit vintergreppet till nästa nivå”
IceContact™ 3 med ContiFlexStud™(225/50 R17) tar hem en övertygande vinst i Vi Bilägares dubbdäckstest (nr 12, 2019)
Produkter för personbilar / Van / 4x4
Den nya standarden för vinterkörning.
Ett dubbdäck som sätter en helt ny standard- utvecklat för en bred skara av personbilar och SUV:ar.
IceContact™ 3 med ContiFlexStud™(225/50 R17) tar hem en övertygande vinst i Vi Bilägares dubbdäckstest (nr 12, 2019)
IceContact™ 3 med ContiFlexStud™(225/50 R17) tar hem ännu en övertygande seger i Teknikens Världs dubbdäckstest (nr 20, 2019)
IceContact™ 3 sätter en helt ny standard för vinterkörning med sin unika dubbteknologi. Kombinationen av två olika typer av dubbar med en helt unik distribution över däcket ger grepp som aldrig tidigare upplevts, säkra köregenskaper och korta bromssträckor.
Det unika däckmönstret leder snabbt bort vatten och slask från däckets centrum och bidrar till en perfekt kontakt med vägen samt minimerar risken för slask- och vattenplaning.
Självlåsande mönsterkopplingar gör däcket styvare och stabilare vilket ger bättre köregenskaper på torra vägar.
Rapsoljan i gummiblandningen håller däcket flexibelt i de allra lägsta temperaturerna vilket gör att däcket anpassar sig efter vägunderlaget och ger bättre grepp och snöegenskaper oavsett vad det står på temperaturmätaren.
Continentals långa erfarenhet av att utveckla testvinnande dubbdäck har bland annat gett IceContact™ 3 sitt unika och patenterade sätt att vulkanisera fast dubbarna i däcket. Det bidrar till betydligt färre dubbtapp och bättre prestanda över däckets hela livslängd.
Dubbstiftet av hårdmetall tränger djupare ner i isen tack vare den nya dubbens flexibla gummikropp som anpassar sig till underlaget. Resultatet blir 7 procent säkrare grepp på isiga vägar och högre körsäkerhet.
Traditionella dubbdäck orsakar en hel del buller inne i kupén på grund av dubbkroppen av metall. Men med ContiFlexStud™ sänks ljudnivån då dubbens gummikropp naturligtvis inte ger upphov till samma buller. Vi är övertygade om att du kommer att få den mest komfortabla körning på dubbade vinterdäck som du någonsin upplevt.
Nya ContiFlexStud™ är en dubb som består av ett hårdmetallstift med en gummikropp. Gummikroppen anpassar sig till vägunderlaget utan att skada asfalten. Det här är en helt revolutionerande teknologi som skiljer sig från traditionella dubbdäck med aluminiumkropp som orsakar extra vägslitage. Våra tester med ContiFlexStud™ visar en avsevärd förbättring när det gäller minskat vägslitage med upp till 20 procent.
ContiFlexStud™ har utmärkta egenskaper när det kommer till bättre körsäkerhet under hela däckets livslängd. Dubbens gummikropp slits ner i samma takt som däckets slitbana. Det gör att dubbens metallstift inte förlorar sitt grepp.
Dimensioner med ContiFlexStud™
Dimensioner med aluminiumdubb
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.
Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.