Produkter för personbilar / Van / 4x4
IceContact™ 3 sätter en helt ny standard för vinterkörning med sin unika dubbteknologi. Kombinationen av två olika typer av dubbar med en helt unik distribution över däcket ger grepp som aldrig tidigare upplevts, säkra köregenskaper och korta bromssträckor.
Det unika däckmönstret leder snabbt bort vatten och slask från däckets centrum och bidrar till en perfekt kontakt med vägen samt minimerar risken för slask- och vattenplaning.
Självlåsande mönsterkopplingar gör däcket styvare och stabilare vilket ger bättre köregenskaper på torra vägar.
Rapsoljan i gummiblandningen håller däcket flexibelt i de allra lägsta temperaturerna vilket gör att däcket anpassar sig efter vägunderlaget och ger bättre grepp och snöegenskaper oavsett vad det står på temperaturmätaren.
Continentals långa erfarenhet av att utveckla testvinnande dubbdäck har bland annat gett IceContact™ 3 sitt unika och patenterade sätt att vulkanisera fast dubbarna i däcket.
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.