Det är en stor framgång för oss att vårt nya teknikkoncept nu går i serieproduktion hos Volkswagen. Detta är inte bara en ny era i utvecklingen av komplexa tekniska arkitekturer, utan en milstolpe i den digitala världen.
agerar som hjärnan i ID.3
Skulle det inte vara skönt om din bil och särskilt dess programvara var lika lätt att använda som din smartphone? Om du enkelt kunde installera appar och tjänster precis när du ville? Du kommer snart inse att det inte är en del av framtiden utan att det händer här och nu.
Enkelt, snyggt och bekvämt: dagens bilar erbjuder tekniska lösningar som gör våra liv enklare. Via röst- eller pekstyrda skärmar kan du styra de flesta funktioner och bestämma vilken musik du vill lyssna på eller vart du vill åka. Och låt oss vara ärliga, vem gillar inte hur mycket enklare saker har blivit?
Men med tanke på hur bekvämt dessa lösningar fungerar så krävs det ocks en hel del datakraft. Så varifrån kommer det egentligen ifrån?
Fram till idag har det krävts en mängd olika elektroniska styrenheter i bilen för att driva de olika funktionerna för exempelvis krockkuddar, luftkonditioneringssystem eller mobilnätanslutning. Ett enda fordon kan ha så många som 100 eller fler styrenheter. Dessutom innehåller moderna mellanklassbilar över två kilometer kablar, som förser de olika systemen med el och låter dem kommunicera med varandra. Galet, eller hur?
Nu när allt fler bilar är elektifierade och där vissa bilar dessutom har autonoma funktioner i olika grad så ökar kraven för att kunna hantera de här funktionerna. Autonom körning generar otroliga mängder data som måste hanteras och allt medan bilar blir alltmer uppkopplade så ökar komplexiteten.
Kretskortet som är själva grunden i superdatorn
Den nya Volkswagen ID.3 är anpassad till dessa krav och är byggd och designad efter helt nya tankebanor. Bilen är utrustad med två högprestanda-datorer där en av dem - den så kallade “tekniska hjärnan” i ID.3 - är utvecklad av Continental. Dess roll är att hantera bilens olika funktioner och dataflödet i bilen. Med ett kretskort som är ungefär lika stort som ett A4-papper har datorn överföringshastigheter många gånger snabbare än ett standardsystem.
Det är en stor framgång för oss att vårt nya teknikkoncept nu går i serieproduktion hos Volkswagen. Detta är inte bara en ny era i utvecklingen av komplexa tekniska arkitekturer, utan en milstolpe i den digitala världen.
Otrolig datorkraft för uppkopplade bilar
För att uttrycka det enkelt så ger det dig nästan en oändlig flexibilitet. Du kan enkelt installera de appar och tjänster du vill ha i bilen, precis som på en smartphone. Vid eventuella problem kan bilen uppdateras eller exempelvis installera nya körfunktioner trådlöst – utan att besöka en verkstad.
Det innebär att bilen håller sig uppdaterad även när den har blivit äldre. Den här typen av superdatorer gör även att återkallelser för eventuella programvarufel är ett minne blott.
Volkswagen ID.3 utrustad med lättrullade Continental-däck.
Förutom den tekniska revolutionen som finns i bilen så är den även utrustad med däck som är skräddarsydda för bilens egenskaper. Vi är stolta över att utrusta ID.3 med våra däck som är optimerade för elbilar. De ger dig:
Sommardäcket EcoContact™ 6 och det europeiska friktionsdäcket WinterContact™ TS 850 P har båda ⊕-märkningen som visar att de specifikt utformade för ID.3
Våra däck för ID.3 är speciellt skräddarsydda för bilens egenskaper och är lätta att känna igen med Volkswagens ⊕-märkning på däckets sidvägg. Denna märkning visar att däcken har genomgått olika tester och levererar kvalitet, komfort, prestanda och effektivitet för just den här bilen. Detta gör dem perfekta för ID.3.