#Däckkunskap

Däckmärkningar

Förstå märkningarna på däckets sidovägg

Ser du märkena på däckets sidovägg? De är en förkortning för en stor mängd information. Däckmodellens namn är förstås angivet, men det är bara början. Där finns även en sifferföljd som beskriver belastningsindex, hastighetsklassning, däckstorlek, konstruktion och mycket mer.

Illustration: Däcksidovägg med en stor mängd information

Varför är de här markeringarna så viktiga? Informationen är nödvändig när det är dags att byta däck. När du köper nya däck vill du givetvis behålla både optimal säkerhet och prestanda. Att förstå sidoväggsmarkeringarna är ett effektivt sätt att lyckas med det.

Vår däckexpert Nels förklarar informationen på däcksidoväggarna:

Låt oss börja med exempelvis följande sekvens av däckmarkeringar: 225/45 R 18 95 H

En orange ikon som innehåller siffran 1

Däckets bredd

Den första siffran som visas i sekvensen är ”225”. Detta nummer anger den nominella bredden på däcket (i millimeter) från den ena sidoväggen till den andra.

En orange ikon som innehåller siffran 2

Storleksförhållande

Nästa siffra i sekvensen, efter snedstrecket, är ”45”. Detta nummer anger däckets storleksförhållande – vilket i grunden innebär höjden av däckprofilen utåt från fälgen, i form av procentandelen av däckets bredd. Detta värde räknas ut genom att höjden på däckets avsnitt divideras med bredden. Med andra ord, om ett däck har storleksförhållandet 45 innebär detta att däckets höjd är 45 % av dess bredd.

En orange ikon som innehåller siffran 3

Konstruktion

Nästa del i däckmarkeringens sekvens är inte en siffra, utan en bokstav. Denna bokstav anger vilken typ av konstruktion som använts för stommen, som i detta fall är ”R” för ”radialkonstruktion”. Andra exempel är ”B” för ”biaslagerkonstruktion” eller ”D” för ”diagonalkonstruktion”.

Radialdäck är i dag de vanligaste bildäcken. De kallas ”radialdäck” eftersom däckens interna korder är orienterade i radiell riktning, från den ena däckfoten till den andra, i rät vinkel mot däckets rotation.

En orange ikon som innehåller siffran 4

Fälgdiameter

Siffran ”18” i exemplet motsvarar diametern för hjulets fälg i tum.

En orange ikon som innehåller siffran 5

Lastindex

Siffran efter fälgdiametern anger lastindex. I exemplet är ”95” koden för den högsta belastningen ett däck tål när det är helt uppumpat. Passagerardäck har lastindex som sträcker sig från 75 till 105, där varje numeriskt värde motsvarar en viss lastkapacitet. Lastkapaciteten för varje värde beskrivs i ett lastindexdiagram som finns i fordons- eller däckdokumentationen. Mer information om lastindexet.

En orange ikon som innehåller siffran 6

Hastighetsklass

Sekvensen avslutas med hastighetsklassen. En bokstav, från A till Z, anger hastighetsklassen. Varje bokstav anger den högsta hastigheten som däcket kan upprätthålla inom den rekommenderade lastkapaciteten. I exemplet motsvarar ”H” en högsta hastighet på 209 km/h. Även om ett däck kan användas vid denna hastighet får förare inte överskrida de lagstiftade hastighetsgränserna. Läs vår guide om hastighetsklasser.

En orange ikon som innehåller siffrorna 7-12


Ytterligare märkningar

Ytterligare bokstäver och symboler kan också finnas på sidoväggen, efter den första informationssekvensen.

I exemplet anger de följande:

7) Självbärande däck: Med ett extra punkteringsskydd som vi kallar SSR-däck. Detta däck fortsätter att köra även med fullständig tryckförlust tack vare förstärkta däckväggar. 

8)  Beteckning för originalutrustning: Däcket är ett Original-Equipment-däck från Mercedes med run-flat egenskaper (MOE)

9) M+S beskriver att däcket är lämpligt för lera och snö

10) Uppfyller den amerikanska transportstyrelsens säkerhetsstandarder för motorfordon (Department of Transportation, DOT)

11  Tillverkningsvecka. Däckens tillverkningsvecka är vecka 36

12 Tillverkningsår. I detta exempel år 2016.

Relaterat innehåll




Hitta återförsäljare

Markeringarna på däckets sidovägg är en förkortning av en mängd information, inklusive belastningsindex, hastighetsklassning, däckstorlek, konstruktion med mera.