Produkter för personbilar / Van / 4x4
Med våra revolutionerande tekniker "PrecisionPlus" och "S-Grip" ger WinterContact™ TS 850 P dig full kontroll över vägen.
En helt unik metod för däckkonstruktion garanterar att du får extrem precision vid acceleration och kurvtagning.
Continentals "ActiveBand" teknik minskar din stoppsträcka avsevärt på torra och våta vägar.
The German magazine AutoBild sportscars (D) has published in their current issue (11/2017) the Winter Tire Test 2017. The tested tire size was 225/40 R18 92 V, test vehicle a VW Golf GTI.
The test was conducted by AutoBild Sportscars at the following proving grounds:
- Pirelli, Vizzola, Italy (wet- and dry testing)
- Alvsbyn, Sweden (snow testing).
Result for the WinterContactTM TS 850 P: "vorBILDlich", Testwinner
About our WinterContactTM TS 850 P:
+ balanced performance on highest level
+ dynamic handling, precise steering and short braking distances at all weather conditions
- high price
In todays issue auto motor und sport (D) has published their Winter Tire Test 2017.
The tested tire size was 225/45 R18 95 V, test vehicle was a BMW 430i Gran Coupé.
The test was conducted by auto motor und sport at:
- Nokian proving ground, Ivalo Finnland (winter tests)
- Contidrom (dry and wet tests)
Result for the WinterContactTM TS 850 P: "Very recommended" Test winner
About our WinterContactTM TS 850 P:
+ best in the wet
+ very good balance in the snow
+ convincing and sporty on dry asphalt
- minimal weakness in Hydroplaning
German magazin sport auto has published in the current issue (11/2017) their Winter Tire Test 2017. The tested tire size was 225/40 R18 V, test vehicle Toyota GT86.
The test was conducted by sport auto at the following proving grounds:
- Nokian, Ivalo, Finnland (winter tests)
- Contidrom, Jeversen, Germany (dry and wet tests)
Result for the WinterContactTM TS 850 P: "highly recommended", Testwinner
About our WinterContactTM TS 850 P:
+ outstanding grip and dynamic handling behaviour on wet and snowy roads
+ best in rolling resistance
+ best in noise
- slight deficits in hydroplanning and dry braking
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.