Produkter för personbilar / Van / 4x4
Med sin unika design har ContiWinterContact™ TS 850 överlägsen bromsprestanda på vintriga vägar och stabila köregenskaper i extrema situationer.
ContiWinterContact™ TS 850 använder en unik gummiblandning för att greppa de tuffaste underlagen och ge enastående bromsprestanda.
The German magazine Auto Bild has published in their current issue No. 40 the Winter Tire Test 2015. The tested tire size was 185/60 R15 T, test vehicle VW Polo.
Result for the ContiWinterContactTM TS 850 (185/60 R15 T): Testwinner
About our ContiWinterContact TS 850 (185/60 R15 T):
+ the test winner performs very well with the best driving behavior in all criteria
+ handling on snow and wet
+ good steering precision
+ good reserves in hydroplaning
+ good comfort
- average mileage
- price
The German magazine Auto Zeitung has published in their todays issue 21/2015 the Winter Tire Test 2015. The tested tire size was 185/65 R15 T/H, test vehicle was a Opel Corsa 1.0 Turbo.
Result for the ContiWinterContactTM TS 850 (185/65 R15 88/92 T/H): Testwinner
About our ContiWinterContact TS 850 (185/65 R15 88/92 T/H):
+ best tire in the wet "Conti drives in the wet in a league of its own"
+ overall very safe and balanced tire
+ best in wet and snow braking
+ highest driving safety in the wet and on snow
+ stable driving behavior on dry
- moderate rolling resistance
The German ACE (Automobil Club Europa), GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) and ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreich) have published their Winter Tire Test 2015 (www.gtue.de). The tested tire size was 225/50 R17 H/V , test vehicle was a BMW 320i.
The test was conducted by ACE in Ulrichen (CH) (snow tests) and at the Contidrom, Jeversen, Germany (wet and dry tests).
Result for the ContiWinterContactTM TS 850 (225/50 R17 H/V): "Highly Recommended" (Testwinner)
About our ContiWinterContact TS 850 (225/50 R17 H/V):
+ Best tire overall on wet and dry surfaces
+ Best in wet braking
+ Good course stability
+ Noise comfort
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.