Produkter för personbilar / Van / 4x4
Hög blockstyvhet i slitbanemönstrets centrum och det stora antalet sajpningar med maximalt antal greppkanter ger förbättrad bromseffekt på våta, snöiga och isiga vägar.
Det stora antalet block och sajpningar på däckskuldrorna skapa ett större antal vinklade greppkanter och därmed effektivare accelerationsgrepp i snö.
Tack vare en jämn fördelning av blockens styvhet och motsvarande tryckfördelning mot kontaktytan, har däcket en lägre och jämnare slitagehastighet vilket resulterar i längre livslängd.
The German UHP magazine sport auto (D) has published in the current issue (11/2013) the Winter Tire Test 2013. The tire sizes was 245/40 R18 V on an Audi TT RS.
Result for the ContiWinterContactTM TS 830 P: "highly recommended"
About the WinterContactTM TS 830 P:
+ well balanced driving behavior in all disciplines
+ good braking, stability and precision on the dry
The AutoBild allrad (D), issue 11/2012, has published the Winter Tire Test 2012. Test size was 235/55 R 17 on a Audi Q3.
Result for the ContiWinterContactTM TS 830 P: "vorBILDlich - Testwinner"
About the ContiWinterContactTM TS 830 P:
+ very good on snow
+ overall balanced tire
+ good handling characteristics in wet and dry conditions
The AutoBild sportscars (D), issue 11/2012, has published the Winter Tire Test 2012. Test size was 225/45 R 17 on a Golf 6.
Result for the ContiWinterContactTM TS 830 P: "vorBILDlich"
About the ContiWinterContactTM TS 830 P:
+ strong allrounder
+ good in winter
+ short braking distance on wet road
+ stable driving characteristic with precise steering behaviour
+ best rolling comfort
+ best in fuel consumption
The magazine Auto Bild (D), edition 39/2011, tested various winter tires of the size 225/45 R17 H/V on a BMW 3 Series.
Result for the ContiWinterContactTM TS 830 P:
"recommended"
About the ContiWinterContactTM TS 830 P:
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.