Produkter för personbilar / Van / 4x4
Genom att skapa en vindrutetorkareffekt ger däcket kraftigt förbättrad avledning av vatten för säker bromsförmåga i väta.
Den förbättrade kontakten med vägbanan och den ökade stabiliteten och styvheten hos slitbanemönstret resulterar i en säker körprestanda.
En speciell blandning reducerar energiförluster under deformation av däcket. Effekten: lågt rullmotstånd för högre bränsleeffektivitet.
The German magazine promobil has published a Van Summer Tire Test in it´s issue 04/2015. The tested tire size was 235/65 R16 C, the test vehicle a Mercedes Sprinter. The test was conducted by promobil at the Contidrom proving ground in Jeversen, Germany
Rating for the ContiVanContactTM 200: "very recommended"
About ContiVanContactTM 200:
+ best in rolling resistance
+ best in hydroplaning longitudinal
+ direct steering and safe driving behavior in the dry
+ safe driving behavior in the wet
- wet braking could be a little bit better
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.