Produkter för personbilar / Van / 4x4
ContiSportContact™ 5 anpassar sig till vägytan vilket ger bättre grepp vid acceleration och kurvtagning.
Med "Black Chilli Technology" är ContiSportContact™ 5 reaktiv. Detta ger kortare bromssträckor på våta och torra vägar.
Den unika gummiblandningen säkerställer betydligt lägre rullmotstånd - och längre livslängd.
The German magazine sport auto has published in the actual issue the UHP Summer Tire Test 2017.
The tested tire size was 225/40 R 18 Y, test vehicle a Toyota GT86.
Rating for the ContiSportContactTM 5: Recommended
About our ContiSportContactTM 5:
+ very safe wet cornering
+ high hydroplaning safety
+ short dry braking distances
+ balanced, precise dry handling
- weak comfort
- slightly higher exterior noise
- ContiSportContact™5
The German magazine Auto Zeitung has published in todays issue 6/2016 the Summer Tire Test 2016. The tested tire size was 225/45 R 17, test vehicle a BMW 118d.
Independent review of test experts for the ContiSportContactTM 5: Testwinner
+ best in braking on the wet and in the dry
+ extreme high wet grip
+ Conti is the solitary top
- relatively high rolling resistance
The Swedish magazine "Teknikens Värld" has published in their current issue the Summer Tire Test 2015. The tested tire size was 225/45 R17 W/Y, test vehicle was a Volvo V40 T5 . The test was conducted by Teknikens Värld on public roads and partly on the proving ground of Continental Gislaved / Sweden.
Rating for the ContiSportContactTM 5: Testwinner
About our ContiSportContactTM 5:
+ good on all grip-related test areas
- rolling resistance
"In all safety related test disciplines no one comes even close to Conti"
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.