Produkter för personbilar / Van / 4x4
Däckets "bionickontur" skapar en större kontaktyta mot underlaget vid högre dynamisk belastning. Detta resulterar i kortare bromssträckor och ökat kurvgrepp och stabilitet.
Stora och kraftiga mönsterblock i däckets ytterskuldra är kopplade till den längsgående mönsterribban innanför, och ger däcket en perfekt kontakt med vägen. Tack vare detta förbättras bromsprestandan och ger optimal styrprecision vid kurvtagning.
Detta högpresterande state-of-the-art-däck har en gummiblandning med Silicateknik vilket garanterar säkert grepp på vägen och lågt rullmotstånd.
In their April issue, Auto Bild Allrad (D) has published the 4x4 Summer Tire Test. The tested tire size was 215/65 R16 H/V, test vehicle a VW Tiguan.
The test was conducted by Auto Bild Allrad
- on the Contidrom, Jeversen, Germany (wet tests) and
- on Goodyear's proving ground in USA / San Angelo (all other tests).
Rating for the CrossContactTM UHP: "recommended"
About the Continental CrossContactTM UHP
+ very short stopping distances especially in the wet
+ amazing good traction on grass and mud
- average hydroplaning performance
- noise performance
- Price
In issue 3/2014, Gute Fahrt (D) has published the SUV Summer Tire Test 2014. The tire size was 235/55 R17, test vehicle a VW Tiguan.
Rating for the CrossContactTM UHP: "very good - (Testwinner)"
About the Continental CrossContactTM UHP
+ shortest stopping distance on wet and dry
+ good wet and dry handling performance
+ good rolling resistance performance
+ good comfort and noise
- weak in hydroplaning
Däck med bra våtgrepp (klass A eller B) har kortare bromssträckor på våt vägbana och är därmed säkrare när det regnar. Med tanke på bränsleeffektivitet används inte klass D, och man har inga planer på att använda klass G.
Däcken står för upp till 20 % av fordonets bränsleförbrukning. Om du vill kunna köra längre på varje tank bör du därför välja däck med hög bränsleeffektivitetsklassning. Detta innebär också att du får lägre CO2-utsläpp. Det handlar om rullmotståndet, d.v.s. den energi som går förlorad när däcket förflyttas. Ju lägre rullmotstånd, desto mindre energi går förlorad, vilket sänker din bränsleförbrukning och minskar fordonets CO2-utsläpp. Skillnaden mellan däck med klass A och däck med klass G kan vara så mycket som 6 liter på 1000 km.
Detta är det utvändiga buller däcket avger och mäts i decibel. Ju fler fyllda streck som visas på etiketten, desto högre buller avger däcken.