Spänn fast säkerhetsbältet för vinterns körutmaning
Spänn fast säkerhetsbältet

för vinterns körutmaning

Resultatet är klart! Vem är värdig segrare i vår extrema vinterutmaning?

Start
 
Nya IceContact™ 3

ContiFlexStud TeknologinTM  är vinterns stora revolution

Det ultimata testet för ContiFlexStud™ teknologin

Vid körning i vinterväglag tänker en professionell racerförare i samma banor som oss andra – fokus på optimal kontroll och säkerhet. Därför har vi bett Mikaela Åhlin-Kottulinsky, skicklig proffsförare från Sverige, att sätta nya ContiFlexStudTM på prov.

Vi har arbetat hårt med att utveckla en ny typ av dubb som ger ett fantastiskt grepp på is, mycket säkra köregenskaper och även kortare bromssträcka.

Och vi är så trygga med vår revolutionära teknologi att Mikaela och några speciellt inbjudna gäster ska testa ContiFlexStudTM  till den absolut yttersta gränsen i den allra tuffaste av miljöer.

 

Sammanlagt fyra olika förare från fyra olika länder ska utföra en mycket speciell körutmaning under vinterförhållanden. Vem kommer att vinna?

Häng med när Mikaela och några mycket speciella vänner tar sig an vinterns körutmaning. Det kommer att dyka upp en hel del överraskningar och vi kan garantera dig en fantastisk upplevelse.

#wintersrevolution #contiflexstud

Mikaela

Förarna

Mikaela är Sveriges snabbaste kvinna i en touring-bil och hon skrev racinghistoria under 2018 i samband med att hon som första kvinnliga förare vann ett race i STCC. 

Hon kommer från en framgångsrik motorsportsfamilj och startade sin karriär 2004. Som första kvinna någonsin vann hon ett lopp i VW Scirocco R-Cup 2014. År 2018 var hon den första kvinnan att vinna ett lopp i Swedish Touring Car Championship (STCC).

  • Mikaela Åhlin-Kottulinsky
  • Nationalitet: svensk
  • Född: 13 november 1992
  • Första kvinnliga vinnare av ett lopp i Volkswagen Scirocco R-Cup (2014)
  • Första kvinna någonsin på pallen i ett Audi Sport TT Cup lopp (2015)
  • Första kvinnliga vinnare någonsin i ett STCC-lopp i Karlskoga (2018)

Rolig fakta: 2018 hjälpte Mikaela den nederländska hastighetsåkaren på skridskor Kjeld Nuis att uppnå 93 km/h och därmed slå världsrekord. Mikaela körde en SEAT Ateca på Continental vinterdäck med ett specialdesignat vindskydd baktill.

Juha

Förarna

Juha föddes 1959 i Laukaa, Finland och är en av de mest framgångsrika rallyförarna någonsin inom sin sport. ”Den flygande finländaren” är fyrfaldig vinnare av Rally-VM, en fantastisk prestation.

Idag är han utbildningsansvarig vid Juha Kankkunen Driving Academy, en förarutbildning för extrema förhållanden placerad mitt ute på en frusen sjö i norra Finland ca 65 kilome-ter söder om polcirkeln.

  • Juha Kankkunen
  • Nationalitet: finsk
  • Född: 2 april 1959
  • Fyrfaldig världsmästare i rally (1986, 1987, 1991, 1993)
  • 23 vinster i Rally-VM(WRC)
  • Första vinsten i Rally-VM 1985 (Safarirallyt)

Rolig fakta: En gång i tiden innehöll denna förare världsrekordet för körning på is (330 km/h år 2011) och var den snabbaste traktorföraren i världen (130 km/h år 2015).

Tommy

Förarna

Som en av de mångsidigaste och mest erfarna förarna i racing och rallycross  har Tommys karriär tagit honom överallt från touring cars och racerbilar, till isracing och backtävlingar.

Hans meritlista imponerar med 562 lopp och 124 segrar, en European Championshiptitel i rallycross och två kombinerade mästerskapstitlar i Swedish Touring Car Championship.

  • Tommy Rustad
  • Nationalitet: norsk
  • Född: 3 september 1968
  • Vann European Rallycross Championship 2015
  • Vann Swedish Touring Car Championship 2000 och 2009
  • Vann European Championship i Renault Sport Spider serien 1997
  • Sexfaldig Norwegian Rallycross Champion (tre gånger i backtävling och tre gång i rallycross 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992)

Rolig fakta: Tommy har tilldelats en guldmedalj av norska bilsportförbundet, en mycket prestigefylld utmärkelse.

Andrei

Förarna

Andreys specialitet är rallyfordon i National-klassen i Russian Circuit Racing Series, för fordon med motorer upp till 1 600 cc, byggda i Ryssland.

2018 vann han Behind the Wheel all-stars race. En årligen återkommande tävling där endast de främsta ryska förarna deltar, inbjudna av chefredaktören för tidskriften Behind the Wheel.

  • Andrey Petukhov
  • Nationalitet: rysk
  • Född: 29 januari 1979
  • Vann ”Behind the Wheel” all star race (2018)
  • Tredje plats i Russian Circuit Racing Series (2018)
  • Andra plats i Russian Touring Car Championship (2007)

Rolig fakta: Tidigt i sin karriär undvek Andrey mirakulöst att köra över en ankflock under en specialsträcka vid en rallytävling. Alla överlevde. Kvack, kvack!

Om banan

I Kuusamo i norra Finland, ca 65 kilometer söder om norra polcirkeln, har motorsportlegenden Juha Kankkunen startat upp en förarutbildning för extrema förhållanden.

Temperaturerna i dessa fantastiska omgivningar är långt under fryspunkten – perfekta förhållanden för ren körglädje.

Mitt ute på en frusen sjö guidar Kankkunen och hans expertteam kursdeltagarna genom en hel rad rutter och utmaningar på en 11 kilometer lång, spännande rallybana.

Och tack vare att träningsbilarna är utrustade med vinterdäck med speciella dubbar för maximalt grepp kan de köra väldigt fort – men samtidigt säkert – på både is och snö.

Om banan

Utmaningarna

Fickparkering

Fickparkering är väl inte den häftigaste manövern du kan utföra med en bil. Men detta är ett alternativt sätt att testa väggreppet med ContiFlexStud™: Förarna måste dra i handbromsen och göra en 180-graderssväng för att sedan mjukt kunna svänga in bilen i ett litet utrymme mellan två stillastående objekt. Inget hjul får komma utanför den markerade rutan. Låter det lätt? Återstår att se hur våra modiga utmanare klarar det.

Rallye jump

I nästa utmaning ska våra förare sikta mot stjärnorna. Bilen ska köra runt ett hörn och accelerera uppför en liten ramp för att sedan skjutas ut i luften i ca 20 meter. Ju bättre grepp däcken har – tack vare ContiFlexStud™ teknologin – ju större rörelsemängd för att ta sig upp för rampen. Den förare som bekämpar gravitationen och kommer längst vinner.

Ballongutmaningen

För att testa precisionen vid kombinerad acceleration och inbromsning ska varje förare ta sig fram genom en körsträcka fylld med ballonger. Men, istället för att undvika ballongerna ska de använda bilens bakdel för att smälla dem. Den förare som kör fortast vinner – ett tidstillägg delas ut för varje missad ballong!

Vad som händer just nu:

Den revolutionerande teknologin bakom vinterns spännande körutmaning:

Helt nya ContiFlexStud™

Det är en vinterrevolution

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.