Däck på allmän väg måste enligt lag ha ett slitbanemönster. Den huvudsakliga uppgiften för slitbanemönstret är att pressa bort vatten som kan påverka kontaktytan mot vägen under fuktiga förhållanden samt att ge grepp och fäste.
Vid körning med hög hastighet på fuktiga vägar kan en kil vatten bildas mellan däcket och vägytan. Däcket mister kontakt med vägbanan och fordonet reagerar inte längre när man försöker styra. Detta fenomen kallas för vattenplaning.
Om däck inte får ordentligt grepp i vägbanan vid vattenplaning kan denna brist på fäste få enorma konsekvenser för bilsäkerheten. Föraren förlorar i själva verket kontroll över fordonet och kan varken bromsa, styra eller accelerera.
Det är störst risk för att vattenplaning inträffar när det samlas mycket regnvatten på vägytan. Det kan även ske när asfalten på vägen är så ojämn att det bildas stora pölar med stillastående vatten.
Det finns flera sätt att minska risken för att din bil råkar ut för en vattenplaningsolycka:
Det är viktigt att observera att tillräckligt slitbanedjup är av stor betydelse inte bara i extrema situationer. Även vid låg hastighet föreligger en större risk att råka ut för en olycka eller kollision om däcken är utslitna.
Nya däck kan skingra upp till 30 liter vatten per sekund om du håller en hastighet på 80 km/h. Djupet på slitbanan slits dock ned med tiden i samband med vanlig användning. Följaktligen skingrar däcken avsevärt mindre vatten allt eftersom däckens slitbanedjup minskar.
Om däcken enbart har 1,6 mm mönsterdjup reduceras dess förmåga att föra bort vatten från däckmönstret dramatiskt. Börja därför att fundera på att köpa nya däck i god tid.
I ett test utfört på Continentals testanläggning Contidrom, ökade bromssträckan med 6,8 meter på däck med det lagmässigt lägsta mönsterdjupet på 1,6 mm jämfört med ett nytt däck med 8 mm mönsterdjup. Däck med 3 mm mönsterdjup fick endast 2,2 meter längre bromssträcka jämfört med nya däck.
Däck har slitbana över hela sin omkrets. Mätningar av slitbanans djup måste göras – t.ex. med hjälp av ett djupmått – i de primära räfflorna som har indikatorer för slitbaneslitage (Tread Wear Indicators, TWI) på moderna däck.
I de flesta länder i Europa är det lagstadgade minsta slitbanedjupet för bilsäkerhet 1,6 mm. Då är det dags att byta däck.
För att säkerställa att däcken har bästa möjliga prestanda bör du överväga att byta ut sommardäck innan de når 1,6 mm och innan vinterdäcken når 3 mm. Vidare ska alla fyra hjulpositionerna monteras med däck som har samma slags slitbanemönster. Åtminstone bör varje axel ha ett par däck med samma slitbanedjup.
Oavsett om däcken är nya eller gamla bör föraren alltid sakta ned på fuktiga vägytor för att minska risken för vattenplaning.
Om vattenplaning skulle inträffa – vilket fortfarande är möjligt beroende på väderleks- och vägförhållandena, som en förare inte kan förhindra – bör föraren omedelbart ta bort foten från gaspedalen och trampa ned kopplingen. Undvik att vrida på ratten eller plötsliga inbromsningar.
Om det föreligger risk för en kollision eller en allvarlig olycka bör dock handbromsen dras åt direkt. I de flesta fall kommer bakhjulen ännu att ha tillräckligt grepp för att sakta ned fordonet.
Så snart som däcken åter kommer i kontakt med vägbanan och återfår fästet bör det vara säkert att fortsätta att köra med sänkt hastighet.