Produkter för personbilar / Van / 4x4

Vattenplaning

Vattenplaning

Vad är vattenplaning och hur kan du undvika det?

Snabba fakta: Minska risken för vattenplaning

  • Kontrollera regelbundet lufttrycket på alla fyra däcken.
  • Se till att alltid ha ett mönsterdjup på minst 3 mm för sommardäck, och minst 4 mm för vinterdäck.
  • Sänk hastigheten och öka avståndet till framförvarande bil vid regnväder.

Däck på allmän väg måste enligt lag ha ett slitbanemönster. Den huvudsakliga uppgiften för slitbanemönstret är att pressa bort vatten som kan påverka kontaktytan mot vägen under fuktiga förhållanden samt att ge grepp och fäste.

Vid körning med hög hastighet på fuktiga vägar kan en kil vatten bildas mellan däcket och vägytan. Däcket mister kontakt med vägbanan och fordonet reagerar inte längre när man försöker styra. Detta fenomen kallas för vattenplaning.

Om däck inte får ordentligt grepp i vägbanan vid vattenplaning kan denna brist på fäste få enorma konsekvenser för bilsäkerheten. Föraren förlorar i själva verket kontroll över fordonet och kan varken bromsa, styra eller accelerera.

Det är störst risk för att vattenplaning inträffar när det samlas mycket regnvatten på vägytan. Det kan även ske när asfalten på vägen är så ojämn att det bildas stora pölar med stillastående vatten.

Det finns flera sätt att minska risken för att din bil råkar ut för en vattenplaningsolycka:

  • Se till att däcken är pumpade med rätt lufttryck.
  • Bevaka slitbanans djup så att det inte understiger det lagstadgade minimikravet på 1,6 mm. För din säkerhet rekommenderar vi att sommardäck har ett slitbanedjup på minst 3 mm och vinterdäck minst 4 mm.
  • Sänk hastigheten vid fuktig väderlek.

Det är viktigt att observera att tillräckligt slitbanedjup är av stor betydelse inte bara i extrema situationer. Även vid låg hastighet föreligger en större risk att råka ut för en olycka eller kollision om däcken är utslitna.

Byt däck när slitbanans djup är 3 mm

Nya däck kan skingra upp till 30 liter vatten per sekund om du håller en hastighet på 80 km/h. Djupet på slitbanan slits dock ned med tiden i samband med vanlig användning. Följaktligen skingrar däcken avsevärt mindre vatten allt eftersom däckens slitbanedjup minskar.

Om bildäck exempelvis endast har ett slitbanedjup på 1,6 mm reduceras faktiskt mängden undanpressat vatten med 55 %.

Mätningar gjorda av Continental visar dock att om däck fortfarande har ett slitbanedjup på 3 mm kan däcken behålla upp till 78 % av sin kapacitet för att pressa undan vatten. Vid lägre värden ökar risken för vattenplaning dramatiskt.

Testerna visade att i takt med att däckets slitbanedjup minskar så förlorar alla däckmodeller kapaciteten att skingra stora mängder vatten på fuktiga vägar. På grundval av detta rekommenderar Continental bestämt att förare ska överväga att montera nya däck på hjulen när de når 3 mm-gränsen.

Indikatorer på slitbanedjup

Däck har slitbana över hela sin omkrets. Mätningar av slitbanans djup måste göras – t.ex. med hjälp av ett djupmått – i de primära räfflorna som har indikatorer för slitbaneslitage (Tread Wear Indicators, TWI) på moderna däck.

I de flesta länder i Europa är det lagstadgade minsta slitbanedjupet för bilsäkerhet 1,6 mm. Då är det dags att byta däck.

För att säkerställa att däcken har bästa möjliga prestanda bör du överväga att byta ut sommardäck när de når ett djup på 3 mm och vinterdäck när de når ett djup på 4 mm. Vidare ska alla fyra hjulpositionerna monteras med däck som har samma slags slitbanemönster. Åtminstone bör varje axel ha ett par däck med samma slitbanedjup.

För att man bättre ska kunna fastställa det återstående slitbanedjupet har Continental monterat ”fuktindikatorer” mellan räfflorna i däckets slitbana. Dessa indikatorribbor är 3 mm höga och placerade mellan däckets slitbaneblock.

Om den omgivande slitbanan har slitits ned till indikatorernas nivå så är det dags att montera nya däck på hjulen som en förebyggande försiktighetsåtgärd.

Vad du bör göra i händelse av vattenplaning

Oavsett om däcken är nya eller gamla bör föraren alltid sakta ned på fuktiga vägytor för att minska risken för vattenplaning.

Om vattenplaning skulle inträffa – vilket fortfarande är möjligt beroende på väderleks- och vägförhållandena, som en förare inte kan förhindra – bör föraren omedelbart ta bort foten från gaspedalen och trampa ned kopplingen. Undvik att vrida på ratten eller plötsliga inbromsningar.

Om det föreligger risk för en kollision eller en allvarlig olycka bör dock handbromsen dras åt direkt. I de flesta fall kommer bakhjulen ännu att ha tillräckligt grepp för att sakta ned fordonet.

Så snart som däcken åter kommer i kontakt med vägbanan och återfår fästet bör det vara säkert att fortsätta att köra med sänkt hastighet.

Hitta ditt däck

Den snabbaste vägen till det perfekta däcket.

Kurviga vägar

Kurviga vägar

En användbar teknik för kurviga vägar.

Läs mer här

Körning i snöväder

Körning i snöväder

Så gör du när det blir snö och is.

Läs mer här

Körning i dimma

Körning i dimma

Tips för säker körning i dimma.

Läs mer här

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.