Produkter för personbilar / Van / 4x4

Utnyttja dessa tips om däckhantering så att du kan ta dig till målet utan några obehagliga överraskningar.

Semesterresa

Checklista för en problemfri bilresa

Snabba fakta: Förberedelse för resan

  • Res med rätt däcktryck för bästa möjliga bränsleeffektivitet och prestanda.
  • Kontroller mönsterdjupet; Continental rekommenderar ett minsta mönsterdjup på 3 mm för sommardäck och 4 mm för vinterdäck för bästa möjliga säkerhet.
  • Överbelasta inte bilen, använd fordonshandboken för att kontrollera bilens maxlast.
  • Kontrollera reservhjulets däcktryck och skick innan du ger dig av.
  • Det är farligt att köra vid trötthet. Pausa regelbundet under långa resor.

För människor som älskar bilkörning finns det inget som är så trevligt som en lång och händelserik bilresa.

Det är otroligt trevligt att röra sig fram i det böljande landskapet, träffa den charmiga lokalbefolkningen och, naturligtvis, att känna friheten i att kunna resa vart som helst på vägarna. Men som med alla saker i livet är det viktigt att förvänta sig det oväntade under resans gång. En snabbtest av däcken på din bil, till exempel, kan göra att du slipper onödiga avbrott under resans gång.

Oavsett om du genomför en ensamresa, ger dig ut på motorvägen med några goda vänner eller reser med familjen under skollovet rekommenderar vi att du följer de här användbara råden så att du kan vara säker på att du kommer fram till ditt resmål utan problem eller missöden.

Kör med rätt lufttryck i däcken

Varför är det så viktigt att kontrollera trycket i däcken? För att däck med ett korrekt tryck utnyttjar bränslet på bästa sätt. Rullmotståndet är mindre, vilket innebär en lägre bränsleförbrukning när du kör på vägarna. Däcken är också säkrare och håller längre, och risken för en punktering eller ojämnt slitage på däckmönstret är mindre, vilket i slutänden gör att du sparar pengar.

Det huvudsakliga rådet är att du bör kontrollera däcktrycket varannan till var fjärde vecka, särskilt innan du påbörjar en lång bilresa. Kontrollera däcken när de är kalla (t.ex. när bilen inte har körts under minst tre timmar).

Vilket är det korrekta däcktrycket? Denna information finns i fordonets ägarhandbok, under tanklocket eller på vid dörrkarmen på bilens vänstra sida. Däcktrycket måste vara identiskt för båda däcken på samma axel, men kan skilja sig mellan fram- och bakaxeln. Efter att du har fyllt på däcken med luft får du inte glömma att stänga ventillocken ordentligt så att ventilen skyddas från smuts och damm och luften inte läcker ut. Om du tappar bort ett ventillock måste det omedelbart ersättas.

Observera även övervakningsystemet för däcktryck som är en del av standardutrustningen i nyare bilar. Systemet varnar om trycket sjunker 25 procent under det rekommenderade trycket från fordonstillverkaren. I de flesta fall kommer ett lättare tryckfall inte att tända varningslampan, så en försämrad bränsleekonomi kommer inte vara uppenbar från början. Detta är ytterligare en orsak till att förare själva bör kontrollera lufttrycket i däcken varannan till var fjärde vecka.

Lämpligt däckmönsterdjup

Korrekt mönsterdjup är nödvändigt för att du ska kunna undvika vattenplaning i vått väder. Det lagstadgade lägsta tillåtna djupet är 1,6 mm i de flesta länder, men Continental rekommenderar ett lägsta mönsterdjup på 3 mm för maximal säkerhet för sommardäck och 4 mm för vinterdäck. Indikatorerna för slitage i spåren på däcket visar när det är dags för ett byte.

Kolla även noga efter tecken på ojämnt slitage på slitbanan. Ojämnt slitage minskar slitbanans förmåga att greppa vägbanan under ogynnsamma förhållanden. Titta efter ovanligt släta områden, höga och låga områden eller tecken på skada. Du bör dessutom kontrollera om däckens sidoväggar har urholkningar, skärskador, bulor eller andra oregelbundenheter.

Om du måste byta ut ett (eller flera) av däcken ska du kontrollera att det nya däcket är av samma storlek, typ och hastighetsvärde som originalutrustningen som levererades med fordonet. Denna information finns på sidan av det nuvarande däcket eller i ägarhandboken.

Kontrollera hjulinriktningen

Har du kört in i gropar eller trottoarkanter nyligen? Oväntade stötar och slag av denna typ kan leda till att hjulen inte längre har samma inriktning, vilket kan skada däcken. Felinriktade hjul kan leda till ett ojämnt och överdrivet slitage och måste korrigeras av en däcktekniker.

Se till att inriktningen kontrolleras regelbundet som en del av fordonets underhållsrutin, till exempel när du byter från sommardäck till vinterdäck, eller om du upplever varningssignaler som kraftiga vibrationer vid körning vid höga hastigheter.

Däckrotation före resor

När däcken på ett fordon regelbundet roteras ger detta ett mer jämnt slitage och förlänger däckens livslängd. Det innebär att du kan köra längre och se mer under dina resor genom landet innan du måste skaffa en ny uppsättning däck. Den vanligaste rekommendationen för däckrotation är att det genomförs efter ungefär 8 000–13 000 kilometer.

Om du däremot ser tecken på ojämnt slitage på ett eller flera av dina däck bör du be din lokala däckåterförsäljare att kontrollera däcken för eventuell felaktig inriktning, obalans eller andra möjliga orsaker innan du roterar dem.

Överbelasta inte fordonet

När du förbereder bilresan med familjen är det frestande att fylla bilens bagageutrymme med så mycket bagage som möjligt. Oavsett om du packar ett tält för campingplatsen eller en picknickkorg för ett besök i nationalparken vill du se till att få med dig allt. Problemet är dock att överbelastning av ett fordon kan förkorta däckens livslängd. Bara 90 kg ytterligare vikt kan minska bränsleekonomin med 0,42 km per liter. Kontrollera därför bilens högsta lastkapacitet i ägardokumentationen.

Ta med ett reservhjul

På tal om bagageutrymmet: det är även här som reservdäcket ligger. Innan du ger dig ut på resan ska du noggrant kontrollera reservdäcket för däcktryck och eventuellt förekommande problem. Om reservdäcket har legat i bagageutrymmet under en längre tid kan det dock behöva bytas ut. Detta eftersom däckets ålder kan försämra dess prestanda. Gummit kan till exempel ha spruckit och blivit skört.

Ta regelbundna pauser under långa resor

Det är farligt att köra bil när man är trött. När du är trött efter en lång bilfärd är sannolikheten stor att du tappar uppmärksamheten på risker som gropar, föremål på vägen och plötsliga stopp och starter i trafiken. Alla dessa saker kan orsaka problem med däcken eller kanske till och med leda till en kollision med en annan bil.

Ingen vill tillbringa semestern med att stirra på baksidan av en bärgningsbil, så se till att ta regelbundna raster och stanna ofta för kaffe och mellanmål. Ta in på ett hotell längs vägen om det behövs. Din och dina passagerares säkerhet är det allra viktigaste för en lyckad bilresa.

Hitta ditt däck

Den snabbaste vägen till det perfekta däcket.

Kurviga vägar

Kurviga vägar

En användbar teknik för kurviga vägar.

Läs mer här

Körning i snöväder

Körning i snöväder

Så gör du när det blir snö och is.

Läs mer här

Körning i kraftigt regn

Körning i kraftigt regn

När väderleken slår om till vått väder kan körförhållandena ändras.

Läs mer här

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.