Produkter för personbilar / Van / 4x4

Mätning av mönsterdjup

Mätning av mönsterdjup

Därför är mönsterdjupet viktigt

Snabba fakta: Olika sätt att kontrollera mönsterdjupet

  • Mönsterdjupsvarnare finns utplacerade med jämna mellanrum tvärs över huvudspåren i slitbanan. Om de är i jämnhöjd med slitbanan måste däcket bytas ut.
  • Om du har en mönsterdjupsmätare, stick in proben i spåret och tryck ner mätaren mot slitbanan. Läs av måttet på mätaren.
  • Placera ett 1 euro mynt i spåret på däcket. Om guldkanten syns ovanför slitbanan är mönsterdjupet mindre än 3 mm (4/32”). Då är det dags att byta däcken.

Däcken är det som förbinder fordonet med marken. Däckmönstret griper tag i vägen medan du kör. Men om det inte är tillräckligt djupt förlorar bilen greppet och utsätts för förlängda bromssträckor. Grunda mönsterspår gör det svårare att styra fordonet på våta vägbanor och risken för vattenplaning ökar. För att garantera säkerheten ska du mäta mönsterdjupet som en del av det regelbundna underhållet på fordonet.

Slitbanan är gummit på däcket som vidrör vägbanan. Nya däck har ett genomsnittligt mönsterdjup på 8–9 millimeter. När du kör slits slitbanan gradvis ner. Ett däck med ett mönsterdjup mindre än 1,6 millimeter saknar väggrepp. Bromssträckan och fordonets styrning försämras. Sådana däck är inte säkra för körning och måste bytas ut.

Av säkerhetsskäl rekommenderar Continental ett mönsterdjup på minst 3 millimeter för sommardäck. Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 4 millimeter. De måste vara tjockare för att klara av förhållanden med vatten, is och snö. Kontrollera att fordonet är utrustat med rätt vinter-, sommar- eller året runt-däck.

Slitageindikatorer

Slitageindikatorer, eller slitageremsor, sitter i jämnt mönster på däcket i huvudspåren på slitbanan. Om de är i höjd med slitbanan måste däcket bytas ut.

Flera vinterdäcksmodeller är utrustade med slitageindikatorer för vinterförhållanden. Om de är i höjd med slitbanan är däcket inte längre lämpligt för körning i vinterförhållanden. På vissa platser klassas sådana däck inte längre juridiskt som vinterdäck.

Använd en mätare för däckmönsterdjup

Om du har en mätare för däckmönsterdjup ska du använda den för att mäta mönsterdjupet. För in mätarstången i spåret och tryck ned axlarna till de är i linje med slitbanan. Titta på mätarens övre kant för att se måttet. Du kan också använda en liten linjal.

I stället för en mätare för däckmönsterdjup kan du beräkna djupet med ett svenskt mynt eller ett 1-euromynt.

Placera 1-euromyntet i däckspåret. Om den gyllene kanten är ovanför däckmönstret är slitbanans djup mindre än 3 mm. Det börjar bli dags att byta ut däcken.

Var noga med att kontrollera på olika platser. En felinriktat hjul kan leda till ojämnt däckslitage. Var uppmärksam för eventuella delar som ser ut att ha ett större slitage än den omkringliggande ytan. Däckets slitbana bedöms som det lägsta uppmätta djupet på däcket.

Om du är osäker på mätningen ska du ta fordonet till ett servicecenter.
 

Se upp för skador på däcken

När du mäter slitbanan ska du leta efter håligheter eller insjunkna områden. Dessa är små hål eller gropar som har formats i slitbanan. De kan tyda på felaktig inriktning eller andra problem med fordonet. Ta bilen till ett servicecenter.

Se även upp för utbuktningar i däckens slitbana eller sidovägg. Dessa gör körningen mycket osäker. Du måste skaffa ett nytt däck.

Hitta återförsäljare

Däcktryck

Däcktryck

Vår guide till att mäta däcktryck.

Läs mer här

Justering av hjulens åtdragningsmoment

Justering av hjulens åtdragningsmoment

Behovet av att justera åtdragningsmomentet efter ett hjulbyte.

Läs mer här

Balansera däcken

Balansera däcken

Eliminera vibrationer och undvika slitage i förtid.

Läs mer här

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.