#Däckvård och underhåll

Övervakningssystem för däcktryck (TPMS)

Övervaka däcktrycket kontinuerligt i realtid

Snabba fakta

Fördelar med däcktrycksövervakning

  • TPMS övervakar kontinuerligt däcktrycket och uppmärksammar föraren om det sjunker under en viss nivå.
  • Säkerhetsfunktionen sänker också bilens bränsleförbrukning och CO2 utsläpp.
  • Däckens prestandaegenskaper optimeras och livslängden förlängs.

Körsäkerhet och komfort är direkt relaterade till det långsiktiga skicket på dina däck. Om de är i dåligt skick så är det bara en tidsfråga innan olyckan är framme. Till exempel orsakas omkring 40 % av alla oväntade däckfel på grund av däck som inte är tillräckligt pumpade.

För att åtgärda detta problem har Continental utvecklat ett övervakningssystem för däcktryck (TPMS). Det fungerar tillsammans med hjulsensorer och bromssystem för att varna föraren om låga däcktrycksnivåer via en lampa på bilens instrumentbräda.

Display with TPS in the cockpit.

TPMS övervakar däcktrycket kontinuerligt och tillförlitligt i realtid. Om trycket sjunker under ett säkert tröskelvärde varnar det föraren omedelbart om att vidta åtgärder. När det används på rätt sätt kan TPMS öka körsäkerheten genom att eliminera en vanlig orsak till olyckor.

Det låter ganska imponerande, eller hur? Men det är inte allt. En annan fördel med denna ovärderliga säkerhetsfunktion är att den sänker din bils bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Om däcken på en bil har ett tryck som exempelvis endast är 0,3 bar för lågt, så förbrukar fordonet 1,5 % mer bränsle – och avger en motsvarande högre mängd koldioxidutsläpp.

Det finns många fler fördelar med ett TPMS, inklusive:

  • Optimering av däckets prestandaegenskaper, från bromsprestanda till skydd mot vattenplaning.
  • Längre livslängd för däcket.
  • Hastighetsrelaterad varningssignal.
  • System konstruerade med modulär arkitektur för skalbar funktionalitet.
  • Kompatibelt med ett komplett utbud av mekaniska lösningar från Continental.

Toppmoderna direktmätningar med TPMS

Låt oss titta närmare på de interna funktionerna i ett övervakningssystem för däcktryck. Hur fungerar det?

Avläsningarna hämtas direkt från däcket. Batteridrivna sensorer som är monterade på fälgen och inbyggda i ventilen mäter däcktycket. Dessa data kodas och skickas i en högfrekvenssignal till en mottagare. Ändamålsenlig programvara i styrenheten behandlar sedan informationen och visar den på bilens instrumentbräda.

Tack vare dessa särskilda sensorer har föraren nu praktiskt taget komplett överblick över förändringarna av däcktrycket. Det viktigaste av allt är att föraren blir varnad innan en kritisk situation uppstår.

TPMS-programvaran är så sofistikerad att den kan beräkna graden av tryckläckage sedan den utvärderat insamlade data.

Ytterligare programvarufunktioner är standardiserade varningar när man närmar sig specifika gränser, en fortlöpande jämförelse av däcktemperaturen, automatisk däckidentifiering och kontroller av reservdäck.

TPMS kan till och med avgöra om fordonet är i rörelse eller står stilla och justerar sensorernas frekvens i enlighet med detta.

När ett fordon exempelvis befinner sig i rörelse övervakas däcktrycket och däcktemperaturen med några sekunders mellanrum och TPMS förmedlar värdena kontinuerligt.

Om fordonet däremot står stilla gör TPMS mätningarna med längre intervall. Avläsningarna skickas endast sedan en tryckförändring har detekterats.

Lagstadgade förordningar i Europa för TPMS

Europeiska kommissionen har antagit en lag som kräver inbyggda övervakningssystem för däcktryck på alla nya bilar tillverkade sedan 2014.

Många fordon har redan TPMS som standardutrustning. Dessa system kan även göra sina data tillgängliga för andra fordonssystem, t.ex. bromssystemet.

Men även om ditt fordon levereras med ett TPMS innebär inte det att du helt bör sluta med att då och då utföra en manuell kontroll av däcktrycket. Continental rekommenderar att däcktrycket kontrolleras varannan till var fjärde vecka som en rutinmässig försiktighetsåtgärd.

Relaterat innehåll




Hitta återförsäljare