Produkter för personbilar / Van / 4x4

Kassering av däck

Kassering av däck

Information om kassering av däck

Snabba fakta: Korrekt avfallshantering av gamla däck

  • Att dumpa gamla däck i naturen är olagligt i hela EU och på övriga platser.
  • Många däckhandlare återvinner dina gamla däck när du köper en ny uppsättning.
  • Om din återförsäljare inte erbjuder sig att återvinna däcken, kontakta ett certifierat återvinningsställe.

När du är redo att kassera dina gamla däck är den riktiga och ansvarsfulla åtgärden att återvinna dem. Många däckhandlare återvinner gärna dina förbrukade däck åt dig när du köper en ny uppsättning. Om däckhandlaren inte har något program för återvinning av däck, så är nästa alternativ att kontakta ett certifierat avfallshanteringsföretag. Det har en särskild anläggning för att säkerställa att dina gamla däck kasseras korrekt på ett lagenligt och miljövänligt sätt. 

Faktum är att Continental har ett dotterbolag i Tyskland som gör just detta. Reifen-Entsorgungsgesellschaft mbH (REG) har varit verksamt sedan 1992. Med REG utmärker sig Continental som den första däcktillverkaren i Tyskland som tar ansvar för avfallshanteringen av sina produkter. Tjänsterna som tillhandahålls av REG har gott anseende hos företag för industriell bearbetning av gummi, liksom många specialiserade däckbutikskedjor, bilhandlare, verkstäder, kommuner och privatpersoner.

Observera att det är förbjudet att slänga gamla däck på avfallsupplag i EU, liksom på andra håll. På ett avfallsupplag kan däck ta mycket plats. Om de innesluter metangaser finns det också risk för att de kan flyta upp till ytan om de lämnas i vätska. Detta kan få membransystem för avfallsupplag att brista vilket leder till spridning av föroreningar via ytvatten och grundvatten.


Ett andra liv för gamla däck

Visste du att cementbranschen på ett betydande sätt bidrar till återvinningen av förbrukade däck? Tack vare sitt höga energiinnehåll omvandlas avfallet som utvinns ur däcken till bränsle för brännugnar i cementtillverkningen. I andra branscher används även stålet och kiseldioxiden som finns i däcken som sekundära råvaror.

Material från sönderstrimlade däck får också ett andra liv som produkter som utvinns ur däck. Stål- och textilkomponenterna sorteras ut och återvinnas separat när däcken strimlas sönder. Sedan går det rena gummigranulatet till tillverkningen av paneler för skydd av byggnader, t.ex. isolering och tätning. Och i egenskap av finkornigt granulat blir det elastiskt fyllnadsmaterial på idrottsplatser med konstgräs.

Ännu finare material som gummipulver kan användas vid anläggning av vägar, t.ex. som ett bullerabsorberande asfaltslager.

Däckutveckling och miljöskydd

Hållbarhet står högt på dagordningen hos Continental. Vi eftersträvar ständigt att göra våra däck energieffektivare och miljövänligare, och specialister från ett stort antal områden samarbetar inom forskning och utveckling, testning samt produktion.

Deras instruktioner är att förbättra inte enbart tillverkningen, utan även användningen och återvinningsstadierna i livscykeln för ett däck. Arbetsgrupperna undersöker varje enskild däckkomponent och ger – där så är möjligt – förslag för att ersätta dem med nya material som är miljövänligare.

Detta fokus på större hållbarhet har redan fått en positiv effekt på produktionslinjen hos Continental. ContiLifeCycle-anläggningen använder sig av en innovativ och prisbelönt process som kan tillvarata gummiavfall för återanvändning i däckproduktion samtidigt som uttjänta lastbilsdäck regummeras och kan användas på nytt.

Vidare har vi däck för hybrid- och elfordon som ger en 30-procentig förbättring jämfört med standarddäck i fråga om rullmotstånd, vilket bidrar till att minska koldioxidutsläpp. Med detta däck monterat kan hybridbilar fortsätta att köra i elläge utan att aktivera den interna förbränningsmotorn. Och Continentals däckutvecklare har inte gjort avkall på säkerheten för att åstadkomma detta förbättrade rullmotstånd: Däcket har fått EU-däckmärkningens betyg ”A” för både rullmotstånd och bromssträckor vid fuktiga förhållanden.

Ett annat exempel på vårt hållbarhetsarbete är att utvinna gummi från maskrosen. I samarbete med Fraunhofer-institutet för molekylärbiologi och tillämpad ekologi är målet att använda naturlatex som utvinns ur maskrosens rötter som en kommersiellt gångbar ersättning för naturlatex från regnskogsplantager.

Det bästa av allt är att maskrosor kan växa på mark som anses olämplig för spannmål, så att anlägga en gummiplantage i anslutning till en däckfabrik i Centraleuropa är förnuftigt i både ekonomiskt och ekologiskt hänseende. Här följer några av fördelarna med detta:

  • Kortare transportsträckor innebär en avsevärd minskning av koldioxidutsläpp.
  • En minskning av monokulturer av gummiträd i regnskogsområden.
  • Däcktillverkaren kan skydda sig mot prisvariationer på den internationella gummimarknaden.

Upp till 30 % av gummit i ett bildäck av standardtyp kommer från gummiträdet (Hevea brasiliensis), så fördelarna med denna alternativa källa är direkt uppenbara.

Hitta återförsäljare

Byte av däck

Byte av däck

Hur lång tid kan däck användas innan de behöver bytas?

Läs mer här

Däckskada

Däckskada

Låt oss diagnostisera problemet.

Läs mer här

Däckreparation

Däckreparation

Läs om vad som är tillåtet att reparera på ett punkterat däck enligt lag, och huruvida det är bättre att köpa ett nytt däck.

Läs mer här

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Klicka här om du vill läsa mer eller ändra dina inställningar för cookies.