# Däckskador och ålder

Kassera däck

Information om kassering av däck

Fast facts

Korrekt kassering av gamla däck

  • Att dumpa gamla däck på deponier är olagligt i Europeiska unionen och på andra håll.
  • Många däckhandlare kommer att återvinna dina skrotade däck åt dig när du köper ett nytt set.
  • Om däckåterförsäljaren inte erbjuder ett däckåtervinningssystem, kontakta ett certifierat avfallshanterings- och avfallshanteringsföretag.

När du är redo att kassera dina gamla däck är det korrekta och ansvarsfulla tillvägagångssättet att återvinna dem. Många däckhandlare återvinner gärna dina skrotdäck åt dig när du köper ett nytt set. Om däckåterförsäljaren inte erbjuder ett däckåtervinningssystem, är nästa alternativ att kontakta ett certifierat avfallshanterings- och avfallshanteringsföretag. De kommer att ha en särskild anläggning för att säkerställa korrekt kassering av dina gamla däck på ett lagligt och miljövänligt sätt.

Faktum är att Continental har ett dotterbolag i Tyskland som gör just det. Reifen-Entsorgungsgesellschaft mbH (REG) har varit i drift sedan 1992. Med REG har Continental utmärkelsen att vara den första däcktillverkaren i Tyskland som tar ansvar för bortskaffandet av sina produkter.

Infographic about disposing tires.

Tjänsterna som tillhandahålls av REG uppskattas högt av industrigummibearbetningsföretag, plus många specialiserade däckhandelskedjor, bilhandlare, verkstäder, samhällen och privatpersoner.

Observera att bruket att dumpa gamla däck på deponier är förbjudet i EU och på andra håll. På en soptipp kan däck ta upp en betydande mängd utrymme. Om de fångar in metangaser finns det också en risk att de blir flytande och stiger till ytan. Denna åtgärd kan spränga deponin, vilket leder till spridning av föroreningar från förorenande yt- och grundvatten.

Ett andra liv för gamla däck

Visste du att cementindustrin ger ett betydande bidrag till återvinningen av skrotade däck? Tack vare deras höga energiinnehåll omvandlas avfallet till däckdrivet bränsle för ugnar i cementtillverkningsprocessen. På andra håll kan stålet och kiseldioxiden i däcken även användas som sekundära råvaror.

Material från strimlade däck får också ett andra liv som produkter som härrör från däck. Stål- och textilkomponenterna utvinns och återvinns separat under rivningsprocessen. Därefter går det rena gummigranulatet till tillverkning av paneler för att ge byggnader skydd, som isolering och tätning. Och som finpartikelgranulat blir det elastiskt fyllmaterial på idrottsplatser med konstgräs.

Ännu finare material som gummipulver kan användas vid byggande av vägar, till exempel som ett asfaltlager som kan absorbera buller.

Däckutveckling och skydd av miljön

Ämnet hållbarhet står högt på agendan på Continental. Vi strävar ständigt efter att göra våra däck mer energieffektiva och miljövänliga, med specialister från en mängd olika områden som samarbetar inom områdena forskning och utveckling, testning och produktion.

Deras uppgift är att förbättra inte bara tillverkningen, utan också användnings- och återvinningsstadierna i ett däcks livscykel. Teamen undersöker varje enskild däckkomponent och föreslår – där det är möjligt – att ersätta dem med nya material som är mer kompatibla med miljön.

Detta fokus på ökad hållbarhet har redan haft en positiv inverkan på produktionslinjen på Continental. En innovativ och prisbelönt process, ContiLifeCycle-anläggningen, kan skörda avfallsgummi för återanvändning i däckproduktionen samtidigt som uttjänta lastbilsdäck regummeras och tas i bruk igen.

På andra håll har vi däck för hybrid- och elfordon som ger en 30-procentig förbättring av rullmotståndet jämfört med ett standarddäck, vilket hjälper till att minska CO2-utsläppen. Med detta däck monterat kan hybridbilar färdas längre i elektriskt läge utan att koppla in förbränningsmotorn. Och däckutvecklarna på Continental har inte kompromissat med säkerheten för att uppnå detta förbättrade rullmotstånd; däcket har EU Tire Label "A" klassificering för både rullmotstånd och bromssträcka i våta förhållanden.

En annan av våra hållbarhetsaktiviteter är att få fram gummi från maskrosblomman. I samarbete med Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology är målet att använda naturlig latex som härrör från maskrosens rötter som ett kommersiellt gångbart substitut för naturlig latex från regnskogsplantager.

Det bästa av allt är att maskrosorna kan växa på mark som anses olämplig för matgrödor, så att skapa en gummiplantage i anslutning till en däckfabrik i Centraleuropa är både ekonomiskt och ekologiskt vettigt. Några av fördelarna med detta tillvägagångssätt är följande:

Kortare transportsträckor innebär en avsevärd minskning av CO2-utsläppen;
En minskning av monokulturer av gummiträd i regnskogsregioner;
Däcktillverkaren kan skydda sig mot prisvolatilitet på den globala gummimarknaden.
Upp till 30 procent av gummit i ett standardbildäck kommer från gummiträdet (Hevea brasiliensis), så fördelarna med denna alternativa källa är omedelbart uppenbara.

Relaterat innehåll

Hitta återförsäljare