Det finns tre saker du ska vara införstådd med när du köper nya däck till din bil: storleken, hastighetsklassificeringen och lastindexet. Att göra rätt val är mycket viktigt för att upprätthålla optimal prestanda, säkerhet och bränsleeffektivitet.
Lyckligtvis är all denna information lätt att hitta. Du kan hitta den på bilen på insidan av förardörren, under tankluckan eller inuti handskfacket. Alternativt kan du se efter i din fordonsdokumentation och däcktillverkarens specifikationer.
När det gäller däckstorleken finns det två enkla regler att följa.
För det första bör de däck man byter till ha samma specifikation för storlek, lastindex och hastighetsklassificering som rekommenderas av fordons- eller däcktillverkaren.
För det andra bör de däck man byter till aldrig vara av en mindre storlek eller ha en lägre lastbärande kapacitet än originalspecifikationen.
Vad betyder alla dessa bokstäver och siffror? Här får du en snabb förklaring av all information på däckets sidovägg:
Den dokumentation som levereras med ditt fordon anger de rekommenderade däckstorlekarna för din bil. Kompatibilitet fastställs efter däckets yttre mått – diameter/rullningsomkrets och bredd – och markeras som en standardiserad däckstorleksindikator på sidoväggen.
Storleken måste även uppfylla fordonets krav med avseende på hastighetsklassificering och lastintervall. Tillsammans utgör lastindexet och hastighetsindexet den fullständiga servicebeskrivningen för ett personbilsdäck. Den måste överensstämma med informationen i fordonsdokumenten.
Hastighetsindexklassificeringen är också en relevant faktor vid valet av däck. Däckets hastighetskapacitet måste vara minst densamma som fordonets toppfart. Dess hastighetsklassificering indikerar den högsta tillåtna hastigheten (vid full belastning) för ett däck och om det är lämpligt för din bil.
Välj däckstorlek i strikt överensstämmelse med fordonsdokumenten och däcktillverkarens rekommendationer. Om den kombinerade hjul- och däckdiametern inte matchas korrekt kan det bli rejäla skillnader i körhöjd och hastighetsmätaravläsningar.
Om till exempel hjul med en diameter på 17 tum monteras på en bil som är utformad att ha hjul med en diameter på 14 tum kommer det att ändra körhöjden. Det innebär att bilens kaross kommer att befinna sig högre över marken. Det blir även en mindre ökning av toppfarten och hastighetsmätaren kommer inte längre att visa rätt. Sist men inte minst kommer bilen att accelerera långsammare.
Att byta till olika däckstorlekar kan endast göras i överensstämmelse med alla lagstadgade krav och förordningar – samt fordons-, hjul- och däcktillverkarens rekommendationer. Hjulen måste åtminstone ha fullständig cirkulär rörelsefrihet och däckets rätta lastkapacitet måste beaktas.
Den invändiga konstruktionen av däck som monteras på ett fordon måste antingen vara radiell eller diagonal. Att montera olika däckkonstruktioner (diagonal- och radialdäck tillsammans) på bilar, husvagnar och övriga lätta lastbilar är osäkert och olagligt. Det enda tillåtna undantaget är att använda ett reservdäck i en nödsituation.
Beträffande valet av hjul eller fälgar gäller samma riktlinjer. Förare ska använda de hjul eller fälgar av standardtyp som godkänts av tillverkaren enligt rekommendationerna.
Byt alla fyra däcken samtidigt för optimal säkerhet och prestanda. Fastän det är möjligt att byta ut färre än fyra däck på samma gång bör du följa ett par riktlinjer rörande däckstorleken.
Om du till exempel endast byter ut ett eller två däck ska du säkerställa att vart och ett är av samma storlek och har samma lastindex och hastighetsklassificering som specificerats av biltillverkaren.
Vid byte av endast två däck ska båda monteras på hjulen på bakaxeln. Anledningen till detta är att de nyare däcken kommer att ha mycket bättre grepp, särskilt på fuktiga vägar, och minskar risken för vattenplaning.
Det är inte tillrådligt att byta ut endast ett däck eftersom det kan påverka fordonets fjädring eller utväxling och ge upphov till kraftigt slitage på däckets slitbana. Om det ändå inte går att undvika att byta endast ett däck ska du para ihop bytesdäcket med det däck som har störst slitbanedjup och därefter montera båda på bakaxeln.