#Däckkunskap

Däckkomponenter

En inblick i de komponenter som tillsammans bildar moderna bildäck

Moderna personbilsdäck har en komplex struktur. Framtagningen av de gummidäck som vi kör med idag har skett under mer än hundra år. Continental har spelat en stor roll för utvecklingen av radialdäck med stålbälte och har förbättrat däckens design och funktion. Läs vidare om du vill veta mer om det moderna däckets delar.

Däckkomponenter kan delas in i två huvudsakliga strukturella element: Slitbana med bälte samt stomme. Dessa element består av flera skikt.

Vi tittar på de enskilda komponenterna med början från vägytan och in mot kärnan i däcket. Vi kommer också att upptäcka vilken roll dessa komponenter spelar.

Slitbana: Håller dig på vägen

Vi börjar med de yttre skikten som utgör däckets slitbana och bälte. Denna komponent, som i huvudsak består av gummi, är stommens hölje och ger lågt rullmotstånd, optimal hantering, lång livslängd och fler körda kilometer per liter.

1. Slitbana. Tillverkad av syntetiskt gummi och naturgummi. På ett nytt däck garanterar den strukturerade ytan fler körda kilometer per liter, bra väggrepp och vattendränering. Det innebär säker körning under alla förhållanden. Däckets slitbana har kontakt med vägen och är fäst vid sidoväggen, och den har tre ytor:

  • Mönster: Det här är den del av däcket som har mest kontakt med vägen. Det ger grepp på alla väglag, slitagetålighet och riktningsstabilitet.
  • Bas: Basen under mönstret minskar rullmotståndet och skadorna på däckets inre struktur – stommen.
  • Skuldra: Den här ytan är slitbanans ytterkant och utgör en optimal övergång från slitbanan till däckets sidovägg.

2. Skarvlösa mönsterskikt. Det här skiktet, som sitter precis under slitbanan, möjliggör färd i hög hastighet. Tänk dig en lång tråd som lindas upp till ett nystan igen. Skarvlösa mönsterskikt fungerar ungefär så. De består av en enda stark kord av nylon, inbäddad i gummi. Denna kord bildar en spiral runt däckets omkrets, från ena sidan till den andra, utan att överlappa sig själv.

3. Skikt med bälte av stålkord. Stark stålkord ger däcket med styvhet i det här skiktet, som:

  • Förbättrar formbeständigheten och riktningsstabiliteten
  • Minskar rullmotståndet
  • Ökar däckets prestanda för km per liter.

Stomme: inuti däcket

Nu ska vi titta på insidan av däcket, känd som stommen. Stommen ger däcket dämpning och innehåller luft, och det fungerar som en innerslang. Det är luften – inte själva däcket – som bär tyngden. Därför är lufttrycket så viktigt. Det vet alla som någonsin har haft punktering!

4. Skikt i textilkord. Detta skikt av textil – gummerad rayon eller polyester – kontrollerar däckets inre tryck och gör att det behåller sin form.

5. Inre foder. Ett lufttätt skikt av butylgummi som har några avgörande funktioner:

  • Tätar den luftfyllda inre kammaren och håller däcktrycket under kontroll
  • Fungerar som en innerslang i dagens moderna, slanglösa bildäck.

6. Sidovägg. Däckets yttre vägg – ansluten till slitbanan med slitbanans skuldra. Sidoväggen är tillverkad av naturgummi och skyddar stommen från yttre skador och atmosfäriska förhållanden.

Kanttråd: Fäster däcket på hjulet

Kanttråden är en del av stommen och utgör däckets kant som fäster säkert mot fälgen. Här hålls däcket på plats på hjulet med hjälp av lufttrycket. Kanttråden består av tre delar.

7. Kanttrådens förstärkning. Denna fina kabel är tillverkad i nylon eller aramid – en typ av stark, värmetålig syntetisk fiber – och har följande funktioner:

  • Förbättrar riktningsstabiliteten
  • Underlättar exakt styrning.

8. Kanttrådens ytterskikt. En stabiliserande kil av syntetiskt gummi. Kanttrådens ytterskikt har samma uppgifter som förstärkningen och ger samtidigt ytterligare hanteringskomfort.

9. Kanttrådens kärna. Hjärtat av tråden, som består av ståltråd inbäddad i gummi. Kärnan ser till att däcket sitter fast ordentligt på fälgen.

Läs mer här om hur dessa komponenter samverkar i däckets sammansättning.




Hitta återförsäljare