När du tittar på spåren som vinterdäck ger i snön så påminner de mycket om ett skoavtryck. Och precis som att jämföra avtrycken mellan vinterstövlar och sommarskor så kan du kan du räkna ut vilka däck som är gjorda för vinter och sommar. Utöver vinterdäckens unika mönster som är utvecklade för att fungera optimalt på snö, slask och is så har de även gummiblandningar som är utvecklade för kallt klimat. I den här artikeln undersöker hur vinterdäcks mönster särskiljer sig och varför det är så viktigt för att klara av vinterförhållanden.
Under hårda vinterförhållanden förbättrar vinterdäckens mönster bilens grepp och hantering på isiga vägar. Mönstret består i huvudsak av 5 delar:
Mönsterribbor, de upphöjda gummisektionerna löper runt däcket för att förbättra styrningen på snö, isbelagda ytor och våta vägar.
Dubbar, är gjorda av hårdmetall och ser till att du får extra bra grepp när det är isigt. I IceContact™ 3 använder Continental sig av TwinStud Technology vilket innebär att två tredjedelar av dubbarna är fokuserade på att ge bra grepp vid acceleration och broms, medan den sista tredjedelen fokuserar på kurvgreppet genom att ha en väldigt specifik vinkel.
Dessa fem delar hjälper till att bilda ett däckmönster men det finns även en sjätte del som gör hela skillnaden för ett vinterdäck- nämligen gummiblandningen. Vinterdäck är tillverkade av en speciell naturgummiblandning som är mjukare och mer flexibel än sommardäck. Det betyder att de kan erbjuda mycket bättre grepp vid lägre temperaturer. Vinterdäckets mönsterdesign erbjuder sina fördelar, särskilt på vägar täckta med snö eller slask. Snön samlas in i mönstret och använder sig av snö-mot-snö-effekten vilket gör att du får ordentligt med grepp. De bredare spåren ser dessutom till att slask och vatten förs bort från däcket vilket säkerställer att däcken får optimal kontakt med vägen.
Du kan lära dig mer om skillnaden mellan sommar- och vinterdäck här.
Som nämnts ovan har mönstret på vinterdäck större och djupare mönsterspår och dessutom tunna nedskärningar som kallas sajpningar. Denna kombination ger bättre bromskontroll, grepp och säkerhet vid körning på isiga och snöfyllda vägar. Dessutom, när snön samlas i däckets mönster så bidrar det till ytterligare dragkraft och grepp.
Mönsterdjupet för vinterdäck
Prestandan för ett vinterdäck hänger till stor del på mönsterdjupet. När slitbanan slits ut med tiden minskar dess förmåga att bibehålla greppet på vinterväglag. För att säkerställa optimal körprestanda och ännu viktigare körsäkerhet bör dina däck alltid ha tillräckligt med mönsterdjup. I Sverige måste du ha minst 3 mm i mönsterdjup på vinterdäcken och kom ihåg att dina däcks prestanda minskar med mindre mönsterdjup - särskilt under vinterförhållanden.
Kontrollera mönsterdjupet ofta
Du bör sträva efter att kontrollera däckets mönsterdjup minst varannan vecka tillsammans med däcktrycket.
Använd gärna en mönsterdjupsmätare, sätt in den i mönsterspåret och tryck ner axlarna på mätaren till däckytan. Gör detta över flera delar av däcket och se till att mönsterdjupet uppfyller de lagliga kraven. Om det visar sig att du har lägre mönsterdjup än 3 mm så är det dags för nya vinterdäck.
Leta efter eventuella skador som utbuktningar eller ovanligt slitage när du kontrollerar dina däck. Det kan indikera att din bil har fel hjulinställningar eller att det finns andra däckrelaterade problem. Om du hittar något som ser märkligt ut så bör du besöka din däckverkstad för en noggrann kontroll. Du bör inför varje vinter noggrant kontrollera dina vinterdäck innan du monterar dem på bilen.