Det tar ett litet tag innan nya däck är helt inkörda. Ta reda på varför – och hur man bör köra med nya däck för att få bästa möjliga prestanda och säkerhet.
Kör du en helt ny bil för första gången? Eller har du precis bytt ut dina gamla, slitna däck mot helt nya däck som kommer direkt från tillverkningsanläggningen?
Innan du trampar på gasen för att se vad de nya däcken går för är det något du bör känna till: precis som med nya par skor måste nya däck genomgå en inkörningsperiod innan de fungerar på bästa sätt. Ta reda på varför, och följ våra tips om hur du långsamt kör in däcken och gör dem redo för en lång och trogen tjänst.
Vad är skillnaden med helt nya däck?
Smörjmedel Under tillverkning används ett smörjmedel för att avlägsna däcken från formarna. Detta ämne sitter kvar på slitbanan tills det slipas bort av vägen. Innan ämnet har försvunnit helt kan det göra att väggreppet minskar.
Antioxidanter Dessa appliceras för att däckets gummi inte ska förstöras när det utsätts för miljöfaktorer, t.ex. variationer i temperatur och syre. De kan få däcken att kännas hala till en början.
Mönsterdjup Nya däck har naturligtvis största möjliga mönsterdjup. Den nya slitbanan är trög, jämn, djup och kan få det att kännas som att du kör på en trög, tjock stoppning i början. Detta kan leda till det som kallas ”squirming”.
”Squirming” är de små extra rörelserna du kan känna när du kör ett fordon som är utrustat med helt nya däck. Dessa rörelser kommer från flexibiliteten i gummit mellan slitbanan och däckkroppen.
En jämförelse:
Du kanske tror det. Faktum är dock att däcket fungerar bättre när det har körts på asfalt under en tid och har slitits något. När detta har skett får däcken sitt optimala grepp och sin optimala hanteringsförmåga.
Fokusera på en lätt och mjuk körning – med smidiga accelerationer, inbromsningar och kurvtagningar – under de första 80 milen. Detta förbereder däcken för en stabil och regelbunden prestanda. Efter de första 80 milen har smörjmedel och andra ämnen som användes i tillverkningsprocessen helt slitits bort.
Gör så här:
Undvik följande:
Smörjmedlet som används för att montera däcket på hjulet kan orsaka en viss glidning för däcket eller fälgen om du kraftigt trycker ner gaspedalen eller bromsen. Undvik därför detta under de första 15 milen.
Även om du använder samma märke och modell för de nya däcken som för alla tidigare däck kan du uppleva en skillnad i körupplevelsen. Det troliga är att dina gamla däck hade ett mycket litet mönsterdjup vid tidpunkten då du bytte ut dem. Ett däck med mycket liten slitbana tenderar att reagera snabbare, eftersom det finns mindre mönster som måste böjas under förflyttning. Därför kan det kännas som att nya däck reagerar långsammare innan de har körts in helt.
Inkörningsperioden låter inte bara däcken köra in sig och uppnå sin bästa prestanda; du får även möjligheten att själv vänja dig vid dina nya däck.
Kör försiktigt med de nya däcken ett litet tag, så kommer de att fungera länge med en pålitlig prestanda. För att säkerställa detta, även efter att inkörningsperioden är över, rekommenderar vi att du underhåller däcken regelbundet. Se till att
Väl underhållna däck ger en bra och säker körning.