Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Gummitillverkaren

Allt gummi är inte likadant. Mer än 10 000 blandningar skapas varje år i Fred Waldners laboratorium. Det är bara de allra bästa som hamnar i Continentals däck.

article_66w_image1

Naturgummi anländer i stora bruna balar från gummiplantager i Thailand, Indonesien och Malaysia. Vid Continentals forsknings- och utvecklingscenter i Hannover förvandlar Fred Waldner och hans team det här råmaterialet till sofistikerade gummiblandningar till fordonsdäck genom innovativa och allt mer förfinade recept. Mer än 1 500 ingredienser lagras på hyllorna och i skåpen i blandningslaboratoriet i väntan på att användas: både naturligt och syntetiskt gummi av olika kvalitet, fyllnadsmaterial som kimrök eller kiseldioxid, antioxidanter och bearbetningshjälpmedel, oljor, hartser och olika kemikalier för vulkanisering.

Det finns minst tio olika komponenter i varje gummiblandning, och ibland till och med så många som tjugo. Recepten skapas av kollegor som är sysselsatta med materialutveckling. Waldners team tillverkar först blandningarna i laboratorieskala. Därefter testas proverna med alla tänkbara metoder. Varje gummiblandning är konstruerad för en viss plats i en viss däcktyp. Och det är bara två dussin av de 12 000 prover som produceras och testas varje år i Waldners laboratorium som till slut hamnar i ett däck.


Gummiklimpar
En av de smartaste uppfinningarna från materialutvecklarna gav nyligen Waldners team en utmaning: naturgummi som inte kommer från gummiträd, utan från saven i maskrosrötter. "I stället för stora balar anlände maskrosgummit i 2–3cm stora klimpar som flöt i en hink med vatten", minns Fred Waldner med ett leende. Till och med när materialet torkat var det så mjukt att det fick mixern att stanna. "Det flöt ut överallt!" Trots detta lyckades laboratoriet göra bra gummi av det. Sedan dess har de första däcken av maskrosgummi testats vid Contidrom-testbanan nära Hannover.


En egen vetenskap
Fred Waldner arbetade i många år som materialutvecklare för lastbilsdäck vid Continental innan han övergick till att arbeta med fysisk materialtestning för fem år sedan. "Gummi är ett av de mest spännande material som finns", förklarar Waldner, som har en doktorsexamen i kemi. "I sitt grundtillstånd kan det formas i tre dimensioner. Efter vulkanisering blir det elastiskt så att det går att sträcka ut, och sedan återgår det till sin ursprungliga form. Gummit kan ha en mer motståndskraftig eller mer energiabsorberade effekt beroende på materialets sammansättning." Med andra ord har rätt blandning stor effekt på däckets funktioner. Det kan handla om till exempel bromseffekten, som bör vara så hög som möjligt för att öka säkerheten, eller rullmotståndet, som bör vara så lågt som möjligt för att minska bränsleförbrukningen.

Fred Waldner är gummientusiast på fritiden också. 43-åringen är en inbiten bordtennisspelare – "en riktigt högteknologisk sport", som han säger. Det finns 150 olika gummibelägg för racken som alla är olika att spela med: "Det är en egen vetenskap." Och en som Continental kommer att bidra till inom en nära framtid. Företaget har kommit överens med en stor tillverkare av belägg för bordtennisrack om att utveckla ett nytt material. Det dröjer inte länge innan vi får höra: game, set och match – med Conti!