Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

En nagelbitare i Korbach

Continental tillverkar kommersiella specialdäck i Korbach, Tyskland – de enda som fortfarande levereras från ett industrialiserat västland. Detta är möjligt tack vare en maskin som de påhittiga medarbetarna vid fabriken utvecklat själva.

article_66w_image1

Om du kör genom de slingrande vägarna i norra Sauerland passerar du vackra reservoarer, skogsklädda kullar och idylliska halvtimrade hus där pelargoner och begonior pryder träbalkongerna. Kanske inte direkt de omgivningar du ser framför dig kring en högteknologisk anläggning. Och ändå ligger den där i den lilla staden Korbach: en högteknologisk fabrik för massiva gummidäck till gaffeltruckar, låglastare och traktorer som tillverkas med toppmoderna automatiserade produktionstekniker – den enda anläggningen i sitt slag i världen.
"Två kollegor som jobbat länge i teamet kände till de tidigare försöken och bestämde sig för att utveckla dem ytterligare", minns Stephan Disselhoff, dåvarande chef för tillverkningen av industridäck vid Korbach. De byggde tillfällig om ett befintligt system och försåg det med en trådrulle. "Jag visste att vi kunde uppnå det vi ville med den befintliga tekniken", förklarar Hartwig Poqué, en av de medarbetare som hjälpte till att utveckla maskinen. Hans chef reste till Hannover, framförde idén och skrev ansökningar om finansiering. Men det fanns fortfarande mycket kvar att göra innan det första automatiskt tillverkade gummit för stomlager kunde lämna fabriken. "På söndagsmorgnarna när inga skift arbetade och maskinerna var lediga stod vi här och lindade ståltråd", berättar processingenjören Siegbert Steuber med ett leende. "På måndagsmorgnarna skar vi upp däcken och tittade inuti dem. Fortfarande inte bra! Varje gång bet vi på naglarna av spänning inför resultatet."


Flexibel mirakelmaskin

Stomlagret är den viktigaste delen av ett massivt däck till kommersiella fordon. För däck med en bärkapacitet på upp till 11 000 kg måste gummit i stomlagret vara helt pålitligt. Dessutom måste den nya maskinen kunna tillverka olika däckstorlekar – även i små tillverkningsserier. "Fram till dess hade det bara varit värt att tillverka stora antal", förklarar Ralf Jacob, en elektronikingenjör som på den tiden var ansvarig för styrtekniken. Den nya maskinen måste vara mycket mer flexibel.

Korbach-personalen reste fram och tillbaka till Schwarzwald för att besöka leverantören som fått i uppdrag att bygga mirakelmaskinen. De kikade över axlarna på konstruktörerna när de ritade och testade programvaran som skulle styra maskinen. Den första provkörningen misslyckades. Produktionschefen Stephan Disselhoff hade svårt att sova.
Men i slutet av 2008 var det äntligen dags. Inom tre veckor satte investerarna upp sin nya maskin (WBA – Base Winding Machine) i Korbach under julledigheten för att passa på när anläggningen var stängd. En härlig julklapp från Conti-personalen till sig själva.


Fortfarande i full gång

Nu började jobbet på allvar. Systemet omkalibrerades flera gånger, finjusterades och optimerades. Helmut Oberlies, ansvarig för underhållet, fick tag på hundratals reservdelar. De första sjuhundra däcken användes i fälttester med utvalda kunder. Varje detalj av däckens prestanda registrerades och data analyserades. Först när forsknings- och utvecklingsavdelningen lämnade klartecken kunde de nya däcken tillverkade i Korbach börja säljas.

"Vårt lilla, effektiva team bevisade att det med goda idéer och ett tydligt mål är möjligt att försätta berg", säger Stephan Disselhoff med uppenbar förtjusning. Teamet fick ett patent för sin uppfinning. Siegbert Steuber, Hartwig Poqué, Ralf Jacob och deras kollegor har sedan länge gått vidare till nya projekt.