Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Avancerade tester

article_66w_image1

Testdäck försedda med avancerad elektronik, kemiska laboratorieanalyser, röntgenbilder och till och med datortomografi: Continentals testmetoder för att utveckla det perfekta däcket blir allt mer sofistikerade och utnyttjar allas vår favoritkollega – datorn.

Rüdiger Menz kikar mellan järnstängerna mot en grön maskin lika hög som en människa. Den ser ut som en förvuxen tvättmaskin. I mitten snurrar ett tjockt hjul på en trumma. "Det är här vi mäter rullmotståndet", förklarar han. "Det är särskilt viktigt för däckets energieffektivitet." Den vältränade Rüdiger kliver snabbt vidare till nästa testrum. I ett hörn roterar en ståltrumma med en diameter på 1,7 meter bakom tjockt säkerhetsglas. Den vrider på fyra monterade lastbilsdäck samtidigt. "Vi kör däcken tills de börjar gå sönder", säger han. "Vi testar vilka förhållanden de olika däcken klarar av och hur länge."

Rüdiger Menz är chef för expertområdet som hanterar utvärdering av slitstyrka. Han ansvarar för att utveckla metoder som används vid tester av däckens slitstyrka hos Continental. Hans största utmaning: Continentals däck håller så länge. "En del kan rulla i en miljon kilometer. Om vi skulle testa däcken i fält skulle de få rulla i flera år för att återskapa hela livscykeln.” Idag rullar testdäcken på våra egna fordon och i lastbilsflottorna hos våra partnerföretag inom transportbranschen. Rüdiger och hans kollegor arbetar under intensiv press för att ta fram processer som gör att däcktesterna går snabbare.

Aptit på data

Datorsimuleringar ger de snabbaste resultaten: Vilken effekt har en hårdare gummiblandning på slitstyrkan eller rullmotståndet? Ökar ojämna spår i slitbanans mönster körsäkerheten? Vår kollega datorn beräknar resultatet på bara några timmar. Men för att resultaten ska bli tillförlitliga måste beräkningsformlerna vara korrekta. Detta är endast möjligt med hjälp av data som hämtas från verkliga tester. Ta till exempel ett av trumtesterna i forsknings- och utvecklingshallen i Hannover-Stöcken.

Här utsätts enskilda lastbilsdäck för en belastning på upp till tio ton. "Ett trumtest genomförs under extremt noggranna förhållanden", säger Rüdiger. "Därför ger också den här metoden extremt noggranna data. Nackdelen: Du kan bara testa en belastningsegenskap i taget, till exempel en specifik belastning, en specifik temperatur eller ett specifikt lufttryck." Testresultaten med olika faktorer måste sedan räknas samman, vilket är svårt att göra med alla olika åtgärder som genomförs. Trots detta måste premiumdäck från Continental uppfylla alla krav samtidigt ute på vägarna.

New content item

Röntgen

Fälttester på vägarna kan ta lång tid, men de är ändå nödvändiga. Testteamet använder avancerade mätinstrument i däcken som bland annat registrerar temperaturen. I varmare områden är det till exempel särskilt viktigt att ta hänsyn till temperaturen vid utvärderingar av däckens hållbarhet, förklarar Rüdiger Menz. Små hål för mätenheterna borras i slitbanemönstret via fjärrkontroll i röntgenkammaren. Det handlar om tiondelar av millimeter. Röntgenapparaterna hjälper oss också att snabbt övervaka testdäckens konstruktion. Dessutom visar de eventuella "invändiga skador".

Testmetoderna blir allt mer sofistikerade. Continentals premiumdäck har så enastående höga prestanda att det inte ger särskilt mycket att bara titta på utsidan med blotta ögat. Därför skärs delar av körda testdäck ut och undersöks kemiskt i ett laboratorium. Med hjälp av datortomografi (CT) kan små detaljer som förändringar i mönsterdjupet analyseras in i minsta detalj.

Vår egen CT-utrustning körs dygnet runt. Forsknings- och utvecklingsteamet dissekerar hundratals däck om året till smala millimeterbreda lager. Att skanna ett helt kommersiellt fordonsdäck tar ungefär 24 timmar – en skiva i taget. Detta ger värdefulla data som sedan kan matas in i algoritmer för datorsimuleringar. Det är här Rüdiger Menz anser att framtiden finns. "Genom att fortsätta förfina våra mätningar och testmetoder kommer vi närmare och närmare vårt mål: virtuella tester som är så korta som möjligt och som noggrant kan demonstrera verkliga däckprestanda." Det är viktigt att vara snabb vid utveckling av nya däck. Den som saktar in hamnar snabbt efter konkurrenterna.

"På senare år har vi blivit dubbelt så snabba på att få ut våra produktidéer på vägarna", säger Rüdiger Menz samtidigt som han skriver in kolumner med siffror på sin dator. Det är tydligt att Rüdiger Menz, som har en doktorsgrad i maskinteknik, tycker om att skapa matematiska och fysiska modeller. "Vårt team är fullt av uppfinningsrikedom", strålar han. "Vi utför banbrytande arbete med de modeller för slitstyrka som vi utvecklar. Vi befinner oss i skärningspunkten mellan teori och praktik. Vi forskar, finslipar våra testmetoder, skriver program – och känner oss hela tiden mycket nära produkten." Däcket i den gröna "diskmaskinen" fortsätter att snurra.