Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Från en lansering till nästa

Bakom varje nytt Continental-däck för kommersiella fordon som kommer ut på marknaden finns skickliga medarbetare som Andreia Bessa och José Esteves. Utvecklingsingenjörer som ser till att de goda idéerna leder till ännu bättre däck – generation efter generation.

article_66w_image1

"Hej, jag är Andreia", säger den unga kvinnan med glittrande blå ögon. Med elegant målade naglar, rakt axellångt hår och pärlörhängen ser hon inte direkt ut som schablonbilden av en teknikbesatt däckutvecklare. Hon går snabbt upp för trapporna och öppnar dörren till kontoret som tillhör hennes kollega, José Esteves. José är 27 och kommer precis som Andreia från Portugal. Han har arbetat i fyra år vid Continentals utvecklingscentrum i Hannover. Han berättar att han alltid har varit intresserad av bilar, vilket gjorde det naturligt för honom att flytta till Tyskland – stormakten inom den europeiska bilindustrin – efter att ha studerat maskinteknik. José har nyligen slutfört utvecklingen av 15 nya däck till kommersiella fordon åt Continental – ett helt produktsortiment som ska ut på marknaden i år. Nu ser han till att allt flyter på med produktionen, eftersom hans jobb inte är färdigt förrän däcken är ute till försäljning.

Andreia började med forskning och utveckling hos Continental för drygt 12 månader sedan, men hennes däck finns bara på papper – eller snarare på en datorskärm. "Vi har gjort alla virtuella tester och experiment och har fastställt hur däcken ska se ut", förklarar den sprudlande 32-åringen, som redan som barn föredrog legoklossar framför Barbiedockor. Formarna för prototyperna är beställda och testerna inleds nästa månad för att se om däcken lever upp till förväntningarna. Varje förändring efter den här tidpunkten kostar tid och pengar – så pressen är stor. Framför allt eftersom en ny gummiblandning har utvecklats för Andreias projekt. "Du behöver alltid en plan B om något går fel", säger hon och skrattar. "Hennes" däck är avsedda för byggfordon i Europa och Mellanöstern, så de måste vara extra hållbara – och uppfylla alla EU-bestämmelser. "Det är en av våra största utmaningar", säger Andreia, något som hon vet mycket väl.

"Vi känner värmen och ser vägarna"

Sedan slutet av 2012 måste däck inom EU inte bara märkas avseende utvändigt rulljud, utan även för bränsleeffektivitet och våtgrepp. Förhållandena i Europa skiljer sig dessutom mycket från länder som Turkiet, både vad gäller klimat och vägförhållanden. José tar fram en vass sten från sitt skrivbord: ett minne från Oman. "Det påminner mig om vad lastbilar måste klara av där borta", säger José med sin lågmälda röst. "Continental vill växa – därför måste företaget erövra nya marknader och förstå sina kunder där." Det är i allmänhet i början av utvecklingsarbetet som ingenjörerna besöker det land där däcken ska användas. "Vi känner värmen och ser vägarna, vi talar med våra lokala kundserviceteam och våra kunder", förklarar José. Hur används däcken där? Vad saknar kunderna? "Även under en kort resa uppstår nya idéer." Detta kan innebära däckmodeller som är extra starka för Turkiet, eller extra värmetåliga för länderna i Mellanöstern.

Andreia och José behöver främst sina kreativa färdigheter i början av en utvecklingsprocess, när varumärkesavdelningen ger dem i uppgift att utveckla ett däck med särskilda egenskaper. De genomför en möjlighetsstudie och flyttar ofta fram gränserna för vad som går att genomföra. Det kan bero på att de olika kraven ger upphov till motstridiga mål, eller på att något måste förbättras utan att kostnaderna ökar. "För att hålla oss steget före konkurrenterna måste vi se till att ligga i framkant av tekniken. Dessutom måste vi kunna tänka flera generationer framåt", säger Andreia. I stället för oändliga tester krävs ett bra koncept med noggranna beräkningar, tillsammans med visualisering på en dator. Andreia och José får hjälp av många kollegor: det finns experter på alla delar av däcket, från stålförstärkningar via gummiblandning till form, struktur och prestanda. Marknadsföringsavdelningen kontrollerar vilket mervärde kunden får av däcket. Kundtjänst och fälttestpersonalen ger tips och råd om lokala förhållanden. Sex till sju avdelningar är inblandade i utvecklingen av ett däck – och varje avdelning måste lämna klartecken innan utvecklingen kan gå vidare till nästa fas. "När vi har nått en av våra milstolpar finns det gott om namnteckningar på vår arbetssedel", ler José.


Håller hela däcket rullande

Ingen på Continental uppfinner ett däck genom att jobba i tysthet på egen hand. "Framför allt är vi projektledare och måste kunna organisera allt på ett bra sätt för att slutföra våra projekt i rätt tid och enligt budget", säger Andreia med en glimt i ögat. Säkra processer och återkoppling från både teamet och ledningen innebär att inget ska gå fel. Det är trots allt de personer som börjar med forskning och utveckling hos Continental som håller hela däcket rullande. "Jag kom direkt från universitetet och fick genast massor av ansvar – perfekt för motivationen", förklarar José.  Andreia inskjuter snabbt: "Du känner att det är dig det hänger på. Du hade aldrig lärt dig lika mycket utan det här ansvaret." Andreia läste kemi och hade redan arbetat för andra fordonsleverantörer innan hon kom till Continental 2010. Inledningsvis arbetade hon på däckfabriken i Portugal. "Conti är verkligen annorlunda", säger hon entusiastisk.

Det faktum att hon inte talade ett enda ord tyska när hon anlände spelade ingen roll för hennes nya arbetsgivare: "Lyckligtvis är det inte språket som avgör hur duktiga vi är på vårt jobb", förklarar Andreia. "Miljön här i Hannover är verkligen multikulturell. Det skapar en utmärkt stämning på arbetsplatsen där det bästa plockas från varje kultur." Men du blir snabbt yrkesskadad: "Vi tittar automatiskt på lastbilsdäck när vi är ute – till och med när vi är på semester", säger José med ett leende. I vilket skick är däcken? Och givetvis: Vem har tillverkat det? "Jag blir mycket stolt när jag ser ett däck som jag har utvecklat", säger José.

Andreia och José är inte oroliga för att få slut på idéer heller: "Det går alltid att göra något bättre." Framför allt tillhör framtiden "renare" däck: färre utsläpp och lägre bränsleförbrukning genom minskat rullmotstånd. Däckutvecklarna har redan en del idéer. Efter varje lansering kommer ju nästa lansering: Nästa generation av däck är definitivt redan på väg.