Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Fyra år av svett och gummi

Däckutvecklarna försöker hela tiden hänga med i kundernas krav och den senaste lagstiftningen, för att inte tala om kampen mot fysikens och kemins lagar. Men även om de kanske inte kan lyckas göra det omöjliga, kommer Continental med sin nya serie hybriddäck åtminstone ganska nära.

article_66w_image1

Andreas Härtwig för handen över den svarta gummibit som ligger på hans skrivbord, en del av nya Conti Hybrid HD3. ”Titta på slitbanan, den är verkligen smal”, säger den likaså smale mannen i kortärmad skjorta. ”Det bidrar till att minska rullmotståndet.” Härtwig tar en röd skruvmejsel från pennstället och använder den för att öppna en smal sajp i däcksektionen. ”De formade hörnen här ökar kurvtagningsförmågan.” Siljana Lietz, som delar kontor med Härtwig, pekar på ett annat spår: ”Och det tunna sicksackmönstret här ökar greppförmågan, till och med när det snöar”, förklarar hon.

De två produktutvecklarna hos Continental Commercial Vehicle Tires är helt klart mycket stolta över sitt nytillskott. Och det har de all rätt att vara, eftersom Conti Hybrid-däckserien för lastbilar kombinerar det bästa av båda världar. Däcken är inte bara idealiska för körning långa sträckor på raka vägar, utan också för varutransportbilar där de ständiga svängarna innebär att däcken utsätts för stora påfrestningar. På motorvägen hjälper de till att spara bränsle, i stadstrafik slits de inte lika snabbt som ”vanliga” långdistansdäck.


Hitta rätt balans

Det är inte enkelt att utveckla ett högteknologiskt däck. ”Det tar ungefär fyra år från den ursprungliga idén till produktens mognadsstadie”, säger Siljana. ”Till att börja med får vi en utmaning från våra marknadsföringskollegor: Kunderna i en viss region behöver en produkt med särskilda egenskaper. När det gäller Conti Hybrid var utmaningen att hitta den perfekta kombinationen av maximal körsträcka och minimalt rullmotstånd – något som tvingar utvecklarna att verkligen tänka till. ”Vi vet vad som fungerar i teorin när det handlar om att optimera individuella egenskaper”, säger Andreas. ”… men värden som minskar slitaget kan öka rullmotståndet. Utmaningen ligger i att hitta den rätta balansen.”

New content item

I grunden finns det tre nyckelparametrar som utvecklarna kan justera: däckets konstruktion, gummiblandningen för slitbanorna och mönstrets utformning. Två team – det ena fokuserade på drivaxeldäck och det andra på styraxel- och släpvagnsdäck – började arbeta med att utveckla den nya Conti-hybridserien. Utvecklingen av ett däck hänger inte bara på informationen från marknadsavdelningen och fysikens lagar, utan också på juridiska bestämmelser rörande rullmotstånd, slitstyrka och ljudnivåer. Det tog arton månader att identifiera den optimala materialblandningen för nya Conti Hybrid. Varför så lång tid? ”Vi bearbetar upp till 20 olika ämnen i en gummiblandning”, förklarar Siljana. ”Detta ger oss ett otal möjligheter att hitta den perfekta blandningen.” Dessutom måste varje ny variant testas både kemiskt och fysiskt. Hur är det med väggreppet? Ger blandningen rätt nivå av elasticitet?

Parallellt med arbetet i laboratoriet utvecklas det rätta slitbanemönstret, inledningsvis på datorn. ”Vi vet redan från början hur många spår ett däck behöver på respektive axel”, säger Andreas. ”Vi har trots allt stor erfarenhet på det här området. Det handlar mer om detaljerna: Ska vi göra 80 skåror eller bara 75?” När datorsimuleringarna har gett oss svaren vi behöver lämnar vi vidare arbetet till "däckskärarna". Även om vissa steg under arbetet kan utföras av robotar, behöver vi fortfarande våra specialister med sina rakbladsvassa knivar och laserstrålar för att skära ut det datorberäknade slitbanemönstret i helt släta däck. En däckskärare kan tillbringa en hel dag med ett enda däck för att skapa en utsökt handgjord prototyp.


Drömmen om det perfekta däcket

De tester som prototyperna genomgår – i testmaskiner, i laboratoriet, i röntgenmaskiner, via datortomografi eller som del av fälttester på fordon – tar mycket längre tid. Prototyperna finjusteras hela tiden med ännu större precision baserat på testresultaten. När det till exempel handlar om de nya hybriddäcken tänkte utvecklingsteamet länge och noga på hur mönstret skulle utformas för att minska mängden smuts och grus som fastnar i däcken när lastbilarna kör längs grusvägar. För en vanlig människa kanske alla däck ser likadana ut, men i ett Continental-däck finns minsta sajp på plats av en anledning.

Den nya Conti Hybrid-familjen innehåller en av Continentals senast utvecklade gummiblandningar. Mönstret är dessutom särskilt listigt utformat. Utvecklarna kommer dock inte att vila på lagrarna – däckutveckling är trots allt en pågående process. Andreas Härtwig, som har arbetat som produktutvecklare de senaste åtta åren, drömmer om det perfekta däcket. ”När en ny konstruktion dyker upp för första gången från en form vid någon av våra anläggningar är det en riktigt härlig känsla”, säger han med ett leende. ”Jag hjälper till så mycket jag kan och ser till att allt blir exakt som vi hade tänkt oss.” Hans kollega Siljana Lietz tillägger: ”Det finns alltid utrymme för förbättringar.” Den utbildade maskiningenjören, som också har en doktorsexamen i materialvetenskap, ser redan fram mot nästa generation av ”Conti Hybrid”-däck – om ytterligare fyra års tid.