Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Behind the Scenes

Avancerade tester

article_66w_image1

Testdäck försedda med avancerad elektronik, kemiska laboratorieanalyser, röntgenbilder och till och med datortomografi: Continentals testmetoder för att utveckla det perfekta däcket blir allt mer sofistikerade och utnyttjar allas vår favoritkollega – datorn.

Läs mer här

Dra, slit och slå: Ge gummit vad det tål

New content item (5)

Upp till 15 olika slags gummiblandningar används i ett lastbilsdäck. Continental testar noga vilka blandningar som passar bäst för vilka komponenter i specifika modeller med hjälp av varje metod du kan tänka dig, massor av erfarenhet och ännu mer svett.

Läs mer här

Från en lansering till nästa

article_66w_image1

Bakom varje nytt Continental-däck för kommersiella fordon som kommer ut på marknaden finns skickliga medarbetare som Andreia Bessa och José Esteves. Utvecklingsingenjörer som ser till att de goda idéerna leder till ännu bättre däck – generation efter generation.

Läs mer här

Gummitillverkaren

article_66w_image1

Allt gummi är inte likadant. Mer än 10 000 blandningar skapas varje år i Fred Waldners laboratorium. Det är bara de allra bästa som hamnar i Continentals däck.

Läs mer här

Fyra år av svett och gummi

article_66w_image1

Däckutvecklarna försöker hela tiden hänga med i kundernas krav och den senaste lagstiftningen, för att inte tala om kampen mot fysikens och kemins lagar. Men även om de kanske inte kan lyckas göra det omöjliga, kommer Continental med sin nya serie hybriddäck åtminstone ganska nära.

Läs mer här

En nagelbitare i Korbach

article_66w_image1

Continental tillverkar kommersiella specialdäck i Korbach, Tyskland – de enda som fortfarande levereras från ett industrialiserat västland. Detta är möjligt tack vare en maskin som de påhittiga medarbetarna vid fabriken utvecklat själva.

Läs mer här

Ta det lugnt? Aldrig!

article_66w_image1

Wilhelm Pollmer har arbetat i Korbach i 44 år och är rena institutionen hos Conti. Han skaffade sig gott om praktiska erfarenheter medan han jobbade sig upp inom Continental, där han började sitt lärlingskap som maskinmontör i slutet av 60-talet. Idag underhåller och servar han de maskiner som Continental använder för att tillverka sina specialdäck för kommersiella fordon.

Läs mer här