Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Continental presenterar de första testdäcken av maskrosgummit Taraxagum™

Den internationell däcktillverkaren och leverantören till fordonsindustrin Continental har nått en viktig milstolpe i sitt forskningsprojekt för industrialisering av maskrosgummi för däcktillverkning. Under International Motor Show (IAA) Commercial Vehicles i Hannover presenterade Continental de första testdäcken tillverkade av det innovativa material som företaget kallar Taraxagum, inspirerat av det botaniska namnet på maskrosen (taraxacum). Naturgummit i testdäckens slitbanor var helt ersatt med Taraxagum. Detta viktiga steg för Continental ännu närmare målet att göra däckproduktionen mer hållbar och mindre beroende av traditionella råmaterial.

Image


teaser_66w_image2

”Efter flera års utveckling tillsammans med Fraunhofer Institute, är vi glada över att kunna skicka ut de första maskrosdäcken på vägen. För att utnyttja det material som skördats hittills maximalt, bestämde vi oss för att bygga vinterdäck för personbilar. Dessa däck innehåller en hög andel naturgummi”, förklarar Nikolai Setzer, medlem av Continentals styrelse och ansvarig för däckdivisionen. Continental planerar att industrialisera maskrosgummi och införa det i serieproduktion inom de närmaste fem till tio åren. Däcken kommer att testas vid Contidrom-testbanan nära Hannover och i Arvidsjaur. Setzer understryker: ”Detta är mycket viktigt, eftersom vi inte tänker kompromissa när det gäller prestanda.”

teaser_66w_image3

”Utvecklingsprocessen för Taraxagum har än så länge varit mycket lovande, och vi fortsätter arbetet med industrialiseringen tillsammans med våra partners. Vi är övertygade om att våra aktuella forskningsresultat kommer att bekräftas genom däcktesterna och att produkterna kommer att uppfylla våra prestandamål”, tillägger dr. Andreas Topp, chef för material- och processutveckling samt industrialisering vid Continentals däckdivision. Genom omfattande forskning tillsammans med Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology (IME), Julius Kühn-Institute och odlaren Aeskulap GmbH, har en mycket tålig variant av rysk maskros med högt gummiinnehåll tagits fram.

Projektets långsiktiga mål är att hitta en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar lösning på det ökande behovet av naturgummi. Ryska maskrosor kan odlas på tidigare oanvänd mark i tempererade regioner i hela Europa, och dessutom på platser som ligger i närheten av Continentals däckanläggningar. Detta förkortar transportvägarna och minskar inverkan på miljön. I maj 2014 tilldelades maskrosgummiprojektet det prestigefulla miljö- och ekonomipriset ”GreenTec Award” i fordonskategorin.

teaser_66w_image4