Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

CLC-anläggningen i Hannover-Stöcken sätter ny standard för hållbarhet

Den nya ContiLifeCycle-anläggningen är den enda produktionsanläggning i världen som förenar däckåtervinning och regummering under ett och samma tak. Därmed sätter den en ny standard för hållbarhet.

Att ge däcken nytt liv en andra och till och med tredje gång är grundtanken bakom ContiLifeCycle-metoden (CLC). Det som har fungerat med glas och metall under flera årtionden kan nu också genomföras för premiumdäck till lastbilar, tack vare världens första helt integrerade anläggning för återvinning och regummering i Hannover-Stöcken.

”Vi hade en vision när vi utarbetade LifeCycle-strategin för däck till kommersiella fordon 2010”, säger Christian Sass, som är ansvarig för Truck and Bus Tires Retreading i regionen EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika).

”Bara tre år senare har vår vision blivit verklighet”, säger Sass entusiastiskt om den ultramoderna, ljusa och öppna produktionsanläggningen. ContiLifeCycle-anläggningen är den enda i sitt slag i världen och kan dessutom ta emot grupper av besökande. På bara 15 månader byggdes den första helt integrerade återvinnings- och regummeringsanläggningen i den före detta däckfabriken i Hannover-Stöcken.

Det som gör anläggningen unik är kombinationen av den slutna produktionscykeln och användningen av synergieffekter från regummeringen och gummiåtervinningen, vilket sätter en ny standard för hållbarhet. Genom att använda en ny och egenutvecklad process har vi lyckats återvinna gummi från begagnade däck. Därefter kan vi låta materialet gå direkt in i produktionscykeln för nya eller regummerade däck.

Tidigare bearbetades begagnade däck till tekniskt underlägsna produkter, till exempel golvmattor, eller så eldades de helt enkelt upp. ”Tack vare vår särskilda återvinningsmetod är det möjligt att återanvända gummit för sitt ursprungliga syfte på ett effektivt vis.