Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Vi arbetar på mycket olika marknader.

article_66w_image1

43 miljoner kvadratkilometer – 14 000 km från norr till söder, cirka 5 000 km från väster till öster – och mer än 900 miljoner människor i 35 länder. Marco Rabe och hans team från forsknings- och utvecklingsavdelningen (FoU) stöter på många olika krav. ”Kundförväntningarna kan omfatta de flesta faktorer”, säger chefen för Truck Tire Technology, Continental Tire The Americas.

”Den amerikanska marknaden är en mogen marknad där fordonsflottorna vill ha kompletta lösningar – inte bara däck.” En enda kund kan köpa mer än 500 000 däck och regummeringar per år, säger FoU-experten. ”Å ena sidan är dessa flottor tack vare sin stora köpkraft vana vid att deras önskemål tas på största allvar.” Men Rabe berättar att de också har resurser att följa upp däckens och lastbilarnas prestanda noga. ”Därför är de också utmärkta partners när det gäller återkoppling för produkterna.”

Länderna i Sydamerika är extremt varierade. Även om där inte finns några fordonsflottor som motsvarar USA:s superflottor med över 10 000 lastbilar, övervakar kunderna i Sydamerika däckens prestanda ännu mer noga eftersom de är mycket kostnadsmedvetna. ”Verktygen är inte alltid sofistikerade och kanske bara består av papper och penna, men fordonsflottorna kommer att förhandla utifrån hur våra däck presterar”, förklarar Rabe. Två orsaker till att däckens prestanda är avgörande är de varierande bränslepriserna och skiftande vägförhållandena i dessa länder: Precis som bränslepriset kan variera från någon krona per liter till 20 kronor per liter, kan vägarna vara allt från små grusvägar som leder till gruvor via dåligt underhållna asfaltvägar till utmärkta motorvägar, säger Rabe. ”Så beroende på regionen i landet designar vi robusta produkter som ska uppfylla en rad olika krav. Säkerhet är ofta ett viktigt område, och det är inte alltid tillgång till service kan garanteras.” Detta innebär att kunderna är mycket beroende av robusta däck som inte orsakar haverier. ”Även om vi fokuserar på att penetrera de mogna marknaderna med produkter som är bäst i klassen, lägger vi också mycket kraft på att ta reda på mer om framväxande marknader för att kunna leverera rätt produkter till lägsta möjliga pris”, sammanfattar Rabe.

Att ge kunderna vad de behöver är avgörande för våra framgångar, och det är därför Continental vill vara så nära kunderna som möjligt. ”Vi ser till att alla våra däckutvecklare regelbundet följer med säljarna för att träffa kunderna och själva får se hur produkterna presterar”, förklarar Rabe. Inget går upp mot personliga upplevelser och återkoppling.

Ett exempel: däck för sockerbetsflottan i Brasilien. Däcken används i en specifik region där sockerbetor odlas, och FoU Americas lät en lokal ingenjör resa med säljarna och regelbundet besöka kunderna där för att testa produkterna i fält.  Med kunskaperna som inhämtades kan Continental nu testa det nya ”Robust Hybrid”-segmentet i norra Brasilien.