Produkter för transport

stage_goods_TT

Continentals Lastbilsdäck

Motorcycles Tires

Från pionjär till global aktör

article_66w_image1

Den sanna historien och den tyska däckkulturen


Det krävs pionjäranda, osviklig instinkt och en besatthet av teknologi för att ens tänka på att starta ett gummi- och guttaperkaföretag 1871 – samma år som det Tyska Riket grundades. I början var det bara cykeldäck och massiva däck som tillverkades vid vår anläggning i Hannover. Nästan ett kvarts sekel skulle gå innan Hildebrand & Wolfmüller kom med den första serietillverkade bränsledrivna motorcykeln 1894. Trots den stegrande hästen i logotypen för det unga Continental, var vi ända från början en pådrivande faktor på däckmarknaden och djupt inblandade i de teknologiska framsteg som gjordes. Redan 1892 var vi det första tyska företag som tillverkade ett luftfyllt däck, och 1904 marknadsförde vi det första däcket med mönster – vilket var en sensation på den tiden. Från den stunden ökade tempot raskt. Motoriseringen av samhället i början av 1900-talet ledde till utvecklingen av den tyska däckkulturen i sin renaste form: Continental forskade, testade och uppfann outtröttligt motorcykeldäck, testkörde hundratusentals kilometer, och ansökte om ett stort antal patent. Under hårda tävlingsförhållanden lärde vi känna våra svagheter – men vi skulle också komma att inse vad vi var bra på. Djärva förare som världsrekordhållaren Wilhelm Herz, som bröt 300 km/t-vallen 1951 med en NSU Delfin, har gjort varumärket Continental odödligt.

Idag fullföljer vi dessa traditioner i vår anläggning för motorcykeldäck i den Nordhessiska staden Korbach – och med samma passion som kännetecknade föregående generationer. Vi förkroppsligar bokstavligt talat den tyska ingenjörskonsten och för vidare den urgamla besattheten med ”epokgörande” innovationer.