Produkter för transport

stage_CLC_TT

ContiLifeCycle™

ContiLifeCycle™

Våra däck lever längre

ContiLifeCycle

Våra däck har flera liv.

Snabbfakta

Continental lastbilsdäck är konstruerade för hög kostnadseffektivitet under hela sin livscykel. ContiLifeCycle™ börjar med det nya däcket och fortsätter med våra regummeringslösningar och ContiCasingManagement. 


ContiLifeCycle förlänger livslängden för däcken och sänker därmed dina däckkostnader avsevärt.

När du köper ett regummerat däck minskar du inte bara däckbudgeten utan bidrar också till att skydda miljön. Genom att återanvända däckstommar sparar man både energi och råvaror. Återanvändningen av befintliga däckstommar minskar också antalet gamla däck i omlopp. 

New_Continental_Tires

Nya Continental-däck

Nya Continental-däck – Byggda för mer än bara ett liv

Ingen väg är den andra lik och det gäller även för transporter. Med detta i bakhuvudet har vi utvecklat Continental lastbilsdäck som lämpar sig för de unika villkor som gäller för just din transportverksamhet. Genom att utnyttja däckens fulla potential får du en bättre totalekonomi för dina fordon.

Continental-stommen är komponenten som gör dina däck så ekonomiska. Tack vare optimerade och perfekt matchande förstärkningar och gummiblandningar kombinerat med den bäst lämpade profilen, erbjuder Continental-stommen mycket hög strukturell hållbarhet. Hållbarhet som lönar sig.

Continental-stommen är därför en god investering då den är ett värdefullt råmaterial för regummering. Genom att återanvända däckstommen skyddar du inte bara världens resurser utan även din egen ekonomi.


Regrooving_CLC

Mönsterskärning

Mönsterskärning - Ett smart sätt att förlänga livslängden för dina däck

Professionell mönsterskärning är ett förnuftigt alternativ som förlänger livslängden för ett däck och gör det ännu mer ekonomiskt.

Mönsterskärning lönar sig på två sätt. För det första kan du köra längre på däcket och för det andra reduceras rullmotståndet tack vare den minskade profiltjockleken. Resultatet av detta är en lägre bränsleförbrukning.

Till detta kommer de miljömässiga fördelarna. Ett däck som kan gå längre före byte sparar värdefulla resurser. Det ska framgå av däckmärkningen att däcket går att mönsterskära. För att dra full nytta av denna möjlighet, utan att däckstommen skadas, får endast kvalificerade specialister utföra mönsterskärning.


Casing_Management

ContiCasingManagement™

ContiCasingManagement™ - En otroligt värdefull tjänst

Continentals lastbilsdäck betalar sig väldigt fort. Inte bara för våra däcks enastående kvalitet och långa livslängd. Med hjälp av det elektroniska ContiCasingManagement-systemet kan du hålla ett öga på kostnaderna under däckets hela livscykel.

ContiCasingManagement använder standardiserade metoder för att sköta hela hanteringen av däckstommar. Vårt online-system ger dig t.ex. en kontinuerlig överblick över ditt lager av använda däckstommar. Det innebär att du när som helst kan bestämma vad du vill göra med dina använda däck: sälja dem, regummera dem eller helt enkelt lämna dem till oss – vad än vill göra, när och hur du än vill göra det. Detta ger dig och din lastbilsflotta största möjliga flexibilitet och transparens.


ContiCasingManagement™:

  • insamling av däckstommar
  • inspektion/bedömning av däckstommar
  • inköp av däckstommar
  • kassering
  • ContiCasingBank (inkl. elektroniska rapporter)

Retreading_CLC

Regummering

ContiTread är Continentals premiumslitbana för kall regummering.

Slitbanan är speciellt framtagen för Continentals gummiblandningar och profiler. Genom att välja denna metod ger du ditt däck en ny profil och förlänger livslängden för det. På så sätt minskar du din totala däckkostnad.

Bästa resultat uppnås när högteknologiska kvalitetsstommar från Continental används vid regummering. ContiTread kan dessutom användas på däckstommar från andra tillverkare.

Med hjälp av ContiRe (varm regummering) blåser du nytt liv i dina slitna lastbilsdäck från Continental och maximerar kostnadseffektiveten för dem.

ContiRe-processen sker på samma sätt som tillverkningen av våra nya däck, och med samma profiler och gummiblandningar. Endast däckstommar från Continental används och dessa regummeras från kant till kant. Med den här metoden förnyas även däcksidorna och däcken går fortfarande att mönsterskära.

För att säkerställa våra höga kvalitetskrav testas slitstyrkan och säkerheten för varje däck enligt ett standardiserat kvalitetssystem. Vidare omfattas alla ContiRe-däck av Continentals garanti. Allt detta kombinerat med en enastående körsträcka gör ContiRe till det bästa valet bland regummerade däck.

Det finns två regummeringsmetoder: varm och kall. Endast noggrant utvalda och korrekt inspekterade däckstommar används i dessa metoder. Tillverkningsprocessen är också identisk för bägge metoderna fram till applicering av slitbanematerial och vulkanisering.


Varm regummering

Under varm regummering appliceras slitbanematerialet i princip på samma sätt som under tillverkningen av ett nytt däck.

Slitbanematerialet tas direkt från formsprutan och appliceras på den uppruggade däckstommen. Därefter härdas slitbanan/däckstommen i en vulkform med önskat däckmönster. Däckmönstret formas under vulkaniseringsprocessen precis som vid tillverkningen av ett nytt däck.

Varmregummerade lastbilsdäck från Continental regummeras från kant till kant. Fördelen med denna metod är att däcksidorna förnyas så att kvaliteten på det varmregummerade däcket motsvarar kvaliteten på ett nytt däck.


Kall regummering

Vid kall regummering appliceras en mönstrad, förvulkaniserad slitbana på den uppruggade däckstommen. Slitbanan är konstant sträckt när den appliceras tillsammans med ett ovulkaniserat häftskikt i den uppruggade däckstommen. Därigenom säkerställs redan före vulkanisering att slitbanan anpassar sig optimalt till däckprofilen och att delarna fäster ordentligt i varandra medan däcket är i autoklaven (härdningskammaren). Därefter packas det förberedda däcket i en vulkblåsa (hölje) och härdas under tryck i autoklaven.


ECE 109

ECE-föreskrift nr 109 definierar standarder för typgodkännande med avseende på tillverkning av regummerade däck för fordon i kommersiell trafik och tillhörande trailers. Föreskriften innehåller strikta kvalitetskontrollsmoment  som varit obligatoriska för regummeringsbranschen sedan 2006. Detta för att säkerställa en hög kvalitet på regummerade däck.