Produkter för personbilar / Van / 4x4

stage_image1_lg

Företaget

Motorcykeldäck

Från pionjär till global aktör

article_66w_image1

Den sanna historien och den tyska däckkulturen


Det krävs pionjäranda, osviklig instinkt och en besatthet av teknologi för att ens tänka på att starta ett gummi- och guttaperkaföretag 1871 – samma år som det Tyska Riket grundades. I början var det bara cykeldäck och massiva däck som tillverkades vid vår anläggning i Hannover. Nästan ett kvarts sekel skulle gå innan Hildebrand & Wolfmüller kom med den första serietillverkade bränsledrivna motorcykeln 1894. Trots den stegrande hästen i logotypen för det unga Continental, var vi ända från början en pådrivande faktor på däckmarknaden och djupt inblandade i de teknologiska framsteg som gjordes. Redan 1892 var vi det första tyska företag som tillverkade ett luftfyllt däck, och 1904 marknadsförde vi det första däcket med mönster – vilket var en sensation på den tiden. Från den stunden ökade tempot raskt. Motoriseringen av samhället i början av 1900-talet ledde till utvecklingen av den tyska däckkulturen i sin renaste form: Continental forskade, testade och uppfann outtröttligt motorcykeldäck, testkörde hundratusentals kilometer, och ansökte om ett stort antal patent. Under hårda tävlingsförhållanden lärde vi känna våra svagheter – men vi skulle också komma att inse vad vi var bra på. Djärva förare som världsrekordhållaren Wilhelm Herz, som bröt 300 km/t-vallen 1951 med en NSU Delfin, har gjort varumärket Continental odödligt.

Idag fullföljer vi dessa traditioner i vår anläggning för motorcykeldäck i den Nordhessiska staden Korbach – och med samma passion som kännetecknade föregående generationer. Vi förkroppsligar bokstavligt talat den tyska ingenjörskonsten och för vidare den urgamla besattheten med ”epokgörande” innovationer.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår sida. Mer information hittar du här