Produkter för personbilar / Van / 4x4

stage_image1_lg

Företaget

Däck för framtiden

Go Green: ”Vi utvecklar hållbarhet”

Resursbevarande och bränsleekonomi är viktiga mål vid utveckling av däck.

Hos däcktillverkaren Continental står dessa ämnen högt på dagordningen. Experter från en rad olika områden arbetar nära tillsammans inom forskning och utveckling, testning och produktion för att göra framtidens däck ännu mer energieffektiva och miljövänliga under tillverknings-, användnings och återvinningsfaserna av deras livscykel. Under denna process ifrågasätts alla däckets komponenter, och byts om nödvändigt ut mot mer miljövänliga material. Fokuseringen på större hållbarhet gäller även tillverkningsprocesserna hos Continental. Till exempel har vi introducerat en innovativ process för att återanvända skrotgummi i tillverkningscykeln och har därigenom kunnat återanvända gummi från uttjänta lastbilsdäck till regummering.

Sponsoring

Däck till hybrid- och elbilar hjälper till att minska utsläppen av koldioxid.

Det senaste tillskottet till Continentals sortiment är ett specialdäck till hybridbilar som har 30 % lägre rullmotstånd jämfört med ett standarddäck. Med det här däcket monterat kan hybridbilar minska den sträcka de drivs med förbränningsmotor och öka den sträcka de drivs med el. Continentals däckutvecklare har inte behövt kompromissa med säkerhetsegenskaperna för att kunna uppnå det förbättrade rullmotståndet. Det bevisas av betyget A som däcket fått av EU däckmärkning för både rullmotstånd och bromssträcka på vått vägunderlag.


sponsoring_02-Image

Gummi från maskrosor och ”plantering bredvid däckfabriken”.

En aspekt av Continentals aktiviteter för hållbarhet som uppmärksammats är ”maskrosdäcket”. Här samarbetar företaget med Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology, IME. Målet är att använda naturlatex från maskrosrötter som en kommersiellt gångbar ersättning för naturlatex från regnskogsplanteringar. Maskrosorna kan till och med odlas på mark som är olämplig för ätbara grödor, därför är ”plantering bredvid däckfabriken” i Centraleuropa både ekonomiskt och ekologiskt smart. De korta transportsträckorna skulle betyda en stor minskning av koldioxidutsläpp, monokulturer av gummiträd i regnskogsområden kan minskas, och däcktillverkaren blir mindre känslig för de växlande priserna på den globala gummimarknaden. Med tanke på att mellan 10 och 30 % av gummit i ett bildäck kommer från gummiträd (Hevea brasiliensis), är fördelarna uppenbara.

sponsoring_03-Image

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår sida. Mer information hittar du här